Машини статичної дії
8 Лис 2021, 12:50
20
До машин статичної дії відносять причіпні, напівпричіпні та самохідні котки. Робочими органами котків є металеві вальці (гладкі, кулачкові, ґратчасті) або колеса з пневматичними шинами. Внаслідок простих та економічних засобів ущільнення ґрунтів цими машинами вони набули найбільшого поширення.
Котки з гладкими вальцями застосовують давно, починаючи з початку XX століття, головним чином для ущільнення незв’язних ґрунтів. Однак в цей час внаслідок малої глибини ущільнення (до 20 см) ці котки застосовують в основному як робочі органи вібраційних машин.
Робочий процес котків з гладкими вальцями складається з багаторазового перекочування вальців по поверхні ґрунту, що ущільнюється, тобто циклічного впливу на нього. Деформації та пов’язане з ними ущільнення відбуваються в результаті тиску, що створюється силою ваги вальців.
Для збільшення контактного тиску внутрішню порожнину вальця завантажують баластом через спеціальний люк, розташований у частині торця.
Ефективним засобом ущільнення зв’язкових ґрунтів є кулачкові ковзанки. На відміну від ковзанок з гладкими вальцями на їх поверхні є бандажі з укріпленими на них кулачками. Кожен бандаж складається з 2-3 частин, що з’єднуються болтами. Кулачки розміщують на поверхні ковзанки в шаховому порядку.
На початку роботи кулачки повністю занурюються в ґрунт, у зв’язку з чим контакт з його поверхнею може входити та валець котка. При зануренні кулачків під кожним з них утворюється ущільнене ядро, що ніби упирається в щільну основу. Оскільки на поверхні вальця є багато кулачків (20-25 шт. на 1 м), після проходу котка по поверхні ґрунту на ньому залишається відповідне число “ядер”, розташованих у шаховому порядку.
Кулачкові котки ущільнюють лише зв’язкові ґрунти. Для ущільнення як зв’язкових, так і незв’язних ґрунтів використовують ковзанки на пневматичних шинах, що мають кілька коліс, встановлених в один ряд.
У пневматичних шин порівняно невелика ширина, тому при ущільненні ґрунт під ними відтискатися убік. Перешкодити відтисканню може бічне при вантаженнях, яке створюють сусідні колеса, причому ефект тим більше, що менше проріз між ними. Тому колеса потрібно ставити ближче одне до одного. Однак при занадто частому розташуванні коліс збільшується їх кількість (якщо ширина смуги ущільнення стала). Це, своєю чергою, знижує навантаження на кожне колесо або підвищує загальну масу котка, що небажано.
Статті на тему: машини статичної дії
Підпишись на нашу розсилку
Дайджест головних новин, презентації обладнання, огляди заходів і багато іншого.
* Ці поля обов'язкові для заповнення.
0