Дорожні котки: види і призначення

Спецтехнiка Стaттi

9 Лис 2020, 11:02

eye-icon

29

comment-icon

0

Котки дорожні – спецтехніка, яка виконує ущільнення асфальту, ґрунту та інших матеріалів. Асфальтовий коток знайшов широке застосування у будівництві, при облаштуванні автомобільних доріг і об’єктів інфраструктури. Від якості роботи залежить ступінь ущільнення, надійність покриття. Як підібрати дорожній коток, цікавить багатьох, хто зіткнувся з ремонтом дороги. Щоб вибір був правильним, розглянемо види дорожніх котків.

Дорожні котки незамінні при будівництві доріг.

Призначення і сфера застосування дорожніх котків

Коток – головна машина для ущільнення асфальтового і асфальтобетонного покриття. Вона широко використовується при будівництві автомобільних доріг, аеродромних покриттів і залізничного полотна. Ручні вібраційні агрегати прекрасно справляються з трамбуванням асфальтових сумішей і сипучих матеріалів на невеликих площах. Наприклад, дитячих і спортивних майданчиках. Підходять для спорудження дамб, облаштування дворів і складських приміщень.

Улаштування котка, принцип дії

У класичному розумінні коток – повільна і важка техніка, обладнана двома металевими вальцями. Дорожній коток рівномірно переміщується по щойно покладеному асфальту. За рахунок ущільнення поверхні формується дорожній «пиріг». Вальці роблять металевими або на пневматичній шині. Ведучий елемент приймає крутний момент від мотора, ведений виконує повороти.

Раніше майже всі вальці оснащувалися механічним приводом. Сьогодні на важкі котки ставлять гідравліку. Вона більш ефективна, та й управління машиною стало більш зручним. До того ж, майже всі котки для укладання асфальту використовують гідропривід у рульовому управлінні. За рахунок використання гідравліки досягається оптимізація.

Щоб розширити і оптимізувати роботу котка, його оснащують додатковим обладнанням:

  • інтелектуальною системою ущільнення;
  • спеціальним тентом для захисту від опадів;
  • змінними вальцями.

Класифікація дорожніх котків

Автокотки відрізняються не тільки формою і функціями. Їх можна класифікувати за кількома критеріями. Розглянемо основні відмінності – вони допоможуть розставити крапки над “І” при виборі робочого агрегату.

За способом переміщення

Техніка може бути причіпною і самохідною. У причіпної машини немає свого приводу. Вона не автономна, для пересування потрібен самохідний транспорт – наприклад, трактор. Рама з металу, одно- або двовальцові.

Коток дорожній самохідний з двигуном більш маневрений і практичний, відрізняється відмінною продуктивністю. На великих об’єктах використовується самохідна спецтехніка.

Так виглядає одновальцовий дорожній коток.

За розміром і вагою

В першу чергу котки діляться по застосуванню: ґрунтові, тандемні та на пневмоколесах. 

Тандемні котки діляться на:

  • Легкі котки. Вага до 4 тонн, зусилля – не більше 70 кН.
  • Середні. Вагою 6-10 тонн. Рівень навантаження не перевищує значення 120 кН / м.
  • Важкі. Вага більше 10 тонн. Зусилля – 170 кН.
Важкі котки ґрунтові обладнані двигунами 136-210 к.с., навантаження до 351 кН.

Якщо вага дорожнього котка невелика, його використовують для облаштування тротуарів. Середні машини ущільнюють дороги на проміжному етапі, важкі необхідні для остаточного ущільнення.

За типом робочого органу

Сучасні котки оснащують різними робочими органами, які застосовуються як на звичайних дорогах, так і в екстремальних умовах. Для дорожніх котків ця класифікація є однією з базових, так як робочий орган визначає функції і можливість застосування того чи іншого котка. Найбільшого поширення набули гладкі, кулачкові, ґратчасті, пневмоколісні і комбіновані пристрої. Дана класифікація буде детально розглянута в окремому розділі “Види робочих пристосувань”.

За способом ущільнення (принципом дії)

Принцип роботи перших пристроїв був заснований на ущільненні власною вагою. Тобто, чим серйозніше вага дорожнього котка, тим краще він трамбував полотно. Таке обладнання називалося статичним.

Пізніше з’явилися котки ґрунтові вібраційні, дія яких заснована на вібраціях вальців. Матеріал ущільнюється краще, а кількість проходок знижується. Коток дорожній вібраційний знайшов широке застосування у будівництві доріг преміум-класу. Не обійтися без асфальтоукладального котка з функцією вібрації при спорудженні аеродромів, об’єктів з високим ступенем навантаження.

Глибина трамбування ґрунту залежить від типу і ваги котка. У легких моделей вона становить 30 см, у важких – до 160 см.

По призначенню

Будівельна техніка обладнана робочими органами, які ущільнюють різні види матеріалів. Підприємства випускають 2 типу котків:

  • Ґрунтові.
  • Для асфальтового покриття. Ущільнюють як холодні, так і гарячі асфальтові суміші.

За кількістю вальців

Головний інструмент будь-якого типу котків – валець. Всі види котків для ущільнення ґрунту діляться на:

  1. Одновальцеві. Обладнані одним робочим елементом. На протилежному боці встановлені колеса.
  2. Двовальцові. Назва говорить сама за себе – 2 вальця.
  3. Трьохвальцеві – з 3 ущільнювачами.

Також є пристрої, які поєднують характеристики відразу декількох вальців. Їх називають спеціальними. Виготовляють на замовлення.

Види робочих пристосувань

Розповідаємо про основні види робочих пристосувань котків.

Гладковальцові

Коток з гладкими вальцями – традиційний вид спецтехніки, яку найчастіше можна зустріти на дорогах. Чудово справляється з ущільненням асфальту.

Кулачкові

У них циліндрична форма, є виступи «кулачки». Також їх називають ґрунтовими. Ефективні на пухких поверхнях. Середня товщина шару, що ущільнюється – 30 см.

Ґратчасті

На поверхні котка вальцового встановлені ґрати з литих елементів. Коток дорожній причіпний з ґратами застосовується для грудкуватих поверхонь з твердими елементами

Пластинчасті

Виконують пошарове ущільнення поверхні. Їх задіюють при спорудженні насипів і дамб, для зміцнення дамб. Добре справляються зі зв’язковими видами ґрунту.

Ребристі

Ребристим називається дорожній коток, на ободы вальця якого є ребра. Звідси і назва. Також використовується при будівництві доріг, гребель та інших споруд.

Пневмоколісні

Для роботи з асфальтовим покриттям застосовуються пневматичні колеса. На відміну від гладких вальців, у пневмоколісних котків інше призначення. При контакті з матеріалом пневмоколесо деформується. До ущільненого матеріалу можна докладати тривале навантаження. Дорожня техніка з навантаженням на колесо 5 тонн добре ущільнює землю і асфальтові суміші до 30 см. Але малоефективна щодо піску, глини.

Сучасний коток із гумовими колесами розвиває швидкість до 14 км/ч. Однак для більшості пристроїв це значення не перевищує 5 км/год.
Дорожні котки у роботі.

Найбільш затребувані види дорожніх котків

Незважаючи на величезну різноманітність моделей і класифікацій, в дорожньо-будівельній сфері затребувані дві моделі котків: пневматичні та вібраційні.

Пневматичні

Універсальний пристрій для ущільнення не тільки звичайного ґрунту, а й асфальтової суміші. Добре справляється з поверхнею, викладеної щебенем і гравієм, ущільнює чорнові суміші. Найбільша ефективність пневматичних шин досягається при роботі з шарами товщиною до 40 см.

Вібраційні

На відміну від пневматичного обладнання, робочим органом конструкції є не колесо, а валець. Вібраційні моделі зі скошеним капотом відрізняються прекрасним оглядом з кабіни. Працюють як на дорогах загального користування, так і на аеродромах, швидкісних шосе.

У свою чергу, вібраційні котки діляться на:

  • Ґрунтові пневмошинні. Використовують кулачкові вальці. Призначені для пухких ґрунтів, на вальцях є виступи.
  • Котки для укладання асфальту. Валець гладкий, ущільнення виконується за рахунок ваги котка.

Що вибрати?

Вивчивши улаштування дорожнього котка, виникає питання: що вибрати? Як показує практика, не кожен працівник може вибрати коток для ущільнення піску, різних видів ґрунту, асфальту. Різноманітність техніки велика, легко заплутатися і припуститися помилки. Адже потрібно враховувати вагу котка асфальтоукладача, функції, розміри вальців, надійність виробника і багато інших чинників. Купівля великого пневмоколісного котка не завжди виправдана. Щоб заасфальтувати невелику ділянку, територію поруч з будинком, досить купити техніку середнього, можливо навіть легкого класу. У деяких компаніях коток дорожній комбінований можна взяти в оренду. Краще звертатися до професіоналів, які підберуть оптимальний варіант для конкретних цілей і завдань.

Підпишись на нашу розсилку

Дайджест головних новин, презентації обладнання, огляди заходів і багато іншого.

*

* Ці поля обов'язкові для заповнення.

Залишити коментар:

Advertisement

Скреперы K-Tec

Матеріали по темі

Вибираємо вилковий навантажувач: класифікація і характеристики

Вибираємо вилковий навантажувач: класифікація і характеристики

Вибираємо вилковий навантажувач для покупки або оренди. Дізнайтеся всі деталі, як вибрати вибрати навантажувач, чому так важливо врахувати тип двигуна, потужність, вантажопідйомність і навіть розмір вилкової каретки.

2 дні.тому

eye-icon

8

comment-icon

0

Світова прем'єра: компанія Liebherr представляє нове покоління шарнірно-зчленованих самоскидів

Світова прем'єра: компанія Liebherr представляє нове покоління шарнірно-зчленованих самоскидів

Нова машина спроєктована з використанням останніх науково-технічних досягнень і перевірена в ході комплексних випробувань в умовах граничних навантажень відповідно до вимог найвищих стандартів якості. Тепер компанія Liebherr може запропонувати клієнтам повний спектр сучасного обладнання для виконання землерийно-транспортних робіт.

13 Лис 2020, 11:35

eye-icon

32

comment-icon

0

Формула ефективності: як впливає колісна формула на затребуваність самоскидів

Формула ефективності: як впливає колісна формула на затребуваність самоскидів

Колісна формула допомагає зрозуміти, скільки коліс використовує самоскид, і які з них є ведучими. А також спрогнозувати навантаження, маневреність і зручність керування технікою в конкретних дорожніх умовах.

30 Жов 2020, 11:31

eye-icon

24

comment-icon

0

Advertisement