Формула ефективності: як впливає колісна формула на затребуваність самоскидів

Спецтехнiка Стaттi

30 Жов 2020, 11:31

eye-icon

236

comment-icon

0

Колісна формула грає найважливішу роль в управлінні транспортним засобом. За нехитрою фразою ховається принцип розподілу тяги двигуна між колесами. Для позначення використовують 2 цифри – наприклад, “4х2” або “6х4”. Перша цифра вказує на загальну кількість коліс, друга — на те, скільки з них є ведучими. Саме на ведучі колеса передається крутний момент двигуна. За формулою легко визначити кількість осей самоскиду, від яких залежить навантаження, складність в обслуговуванні і експлуатації техніки. З’ясуємо, як впливає ведуча вісь на ефективність і вантажопідйомність вантажівок, які саме самоскиди вважаються кращими.

Справжній самоскид пройде через будь-яку багнюку.

Найпоширеніші типи колісних формул самоскидів

Існує кілька різновидів машин, що виконують автоматичне розвантаження вмісту. Скористаємося загальноприйнятою класифікацією, згідно з якою самоскиди діляться на:

  • Позашляхові великовантажні. Наприклад, автомобілі БелАЗ.
  • З підвищеною проходимістю. Для такого транспорту характерні колісні формули 4х4, 6х6 та ін. Тобто, всі осі техніки є ведучими.
  • Дорожні. Найпоширеніший варіант, який ідеально підходить для великих доріг. Це «золота середина» між маневреністю і проходимістю. Для дорожніх самоскидів характерна колісна формула 6х4, 6х2 і 4х2.
Види колісних формул.

Пошук ідеальної формули

Самоскиди, які нас цікавлять, можуть мати різну кількість осей. Два привідних моста — рекомендоване, але не обов’язкове рішення. Вантажівки з відкритим кузовом і колісною формулою 6х2 актуальні при обмеженному навантаженні на вісь, коли на шляху проходження є пости вагового контролю. З невеликою доплатою можна взяти 40-тонник 6х6. Так яка ж колісна формула краще? 

  • 4х2. Перш за все, вона хороша на асфальті. Моделі з даною колісною формулою затребувані на вітчизняному ринку. У них відмінна маневреність, до стійкості теж немає претензій. Однак вантажопідйомність порівняно невелика.
  • 6х2. Це самоскиди із середнім навантаженням, які можуть перевезти за один рейс ще більше вантажу. Вантажівка 10-тонник зберігає простоту конструкції. Трансмісія транспортного засобу мало чим відрізняється від трансмісії самоскиду 4х2. Зате в тривісних модифікаціях вже є рама, система гальмування, електрообладнання. До того ж, вартість даної моделі вище “бази” всього на 10-15%. Тепер стає зрозуміло, чому в країнах Європи так поширені такі вантажні автомобілі. Звичайно, через знижене навантаження на задню вісь їзда по бездоріжжю стає проблематичною. Тому навіть 5-тонник з формулою 6х2 слід використовувати на трасах з твердим покриттям. Сьогодні з’явилося спеціальне обладнання, яке піднімає підкатний міст над дорогою. Таким чином, знижується знос шин, тимчасово підвищується навантаження на ведучий міст.
  • 6х4 і 6х6 — важковаговики. Це великовантажні самоскиди, які впевнено почувають себе і на хороших магістралях, і на бездоріжжі. Наприклад, у Норвегії у важких гірських умовах кар’єрні автосамоскиди з колісною формулою 6х2-2 (спарені колеса на «лінивці») демонструють чудову стійкість. У США і Австралії 6х4 також довели свою ефективність під час перевезення на далекі відстані. Справа в тому, що в цих країнах більша частина вантажного транспорту розвиває швидкість, яка перевищує 90 км/год. 6х4 на високих швидкостях дозволяє домогтися кращої стійкості. Трансмісія кар’єрного самоскиду може оснащуватися міжосьовим диференціалом. Якщо транспортний засіб регулярно використовується в умовах бездоріжжя, і кожне колесо працює з ковзанням, міжосьовий диференціал застосовують рідко. Для самосвальних машин, що виїжджають на великі дороги, він просто необхідний. Всюдиходи з колісною формулою 6х6 рідко використовують диференціали. Це значно спрощує і здешевлює конструкцію.
  • 8х4. “Важка артилерія” для бездоріжжя. Вантажопідйомність таких самоскидів часто перевищує 25 тонн, а повна маса — 40 тонн.

Саморозвантажні машини незамінні у будівництві і сільському господарстві, в гірничодобувній промисловості та інших галузях. Підприємства підбирають техніку, виходячи з потреб і завдань. Комусь потрібна максимальна вантажопідйомність — тоді колісна формула 8х4 буде якраз до речі. Іншим важлива мобільність, і на перший план виходить транспорт 4х2.

У нашій країні найбільш популярні вантажні автомобілі із середнім навантаженням 6х4 і 4х2.

Купівля такої техніки економічно вигідна. Вона невибаглива до наших доріг, має економічний двигун і високу ремонтопридатність. Залишається вибрати конкретну модель самоскиду.

Найбільш затребувані самоскиди

Коли в пріоритеті ціна, а не види колісних формул, на перший план виходять доступні вантажні автомобілі. МАЗ-5550 — білоруський самоскид, який користується попитом серед вітчизняних підприємств. Його можна побачити і на будівництві, і на фермі. Правда, машина справляється з перевезенням вантажу тільки на відносно хороших дорогах. Наявність заднього приводу і формула 4х2 не дозволяють долати сильне бездоріжжя — особливо якщо МАЗ-5550 везе 10-12 тонн зерна або піску. Зате в арсеналі великий вибір двигунів. Більшість водіїв самоскидів схвально відгукуються про дану модель MAZ.

МАЗ 5550 — популярна модель самоскиду.

Водії, які попрацювали на КамАЗ-65115 відзначають його надійність і невибагливість. Не так давно великотоннажний самоскид піддався рестайлінгу, що ще більше зміцнило позиції КамАЗ на ринку. Незважаючи на відносно стару платформу з 6х4, машина прекрасно зарекомендувала себе у складних умовах. Вона не боїться перевантажень — аж до 18 тонн.

КамАЗ 65115 — витривала та надійна машина.

Що стосується іноземних брендів, варто придивитися до моделей фірми Scania і HOWO. Перший підкуповує якістю і універсальністю застосування вантажного транспорту, а китайський бренд HOWO — ціною.

Тож, колісна формула допомагає зрозуміти, скільки коліс використовує самоскид, і які з них є ведучими. А також спрогнозувати навантаження, маневреність і зручність керування технікою в конкретних дорожніх умовах. Стандартними для легкових автомобілів є 4х2 і 4х4, для самосвальних машин і вантажівок — 6х2, 6х4 і 6х6. Магістральні тягачі в основному використовують 6х2, для поїздки по ґрунтових дорогах підійдуть 6х4. А якщо потрібно перевезти великий вантаж, та ще й по тотальному бездоріжжю, виручить 6х6.

Підпишись на нашу розсилку

Дайджест головних новин, презентації обладнання, огляди заходів і багато іншого.

*

* Ці поля обов'язкові для заповнення.

Advertisement

Матеріали по темі

Основи автоматизації роботи одноківшевих екскаваторів

Основи автоматизації роботи одноківшевих екскаваторів

Захоплюючі уяву технології автоматизації роботи екскаваторів постійно розширюють межі можливостей цих популярних машин.

11 Лют 2022, 10:00

eye-icon

89

comment-icon

0

Найцікавіші новинки, представлені на виставці CES 2022

Найцікавіші новинки, представлені на виставці CES 2022

У міжнародній виставці побутової електроніки Consumer Electronics Show, яка пройшла в січні цього року в Лас-Вегасі, взяли участь кілька компаній, що представляють галузь важкого машинобудування.

10 Лют 2022, 10:33

eye-icon

60

comment-icon

0

Відмова будівельної техніки - три загрози для рентабельності вашого бізнесу

Відмова будівельної техніки - три загрози для рентабельності вашого бізнесу

Техніка на будівельному майданчику вимагає належного догляду і дотримання правил експлуатації, тоді вона буде працювати для вас з повною віддачею. В іншому випадку вам доведеться заплатити свою ціну.

7 Лют 2022, 10:00

eye-icon

22

comment-icon

0

Advertisement