Формула ефективності: як впливає колісна формула на затребуваність самоскидів
Колісна формула грає найважливішу роль в управлінні транспортним засобом. За нехитрою фразою ховається принцип розподілу тяги двигуна між колесами. Для позначення використовують 2 цифри – наприклад, “4х2” або “6х4”. Перша цифра вказує на загальну кількість коліс, друга — на те, скільки з них є ведучими. Саме на ведучі колеса передається крутний момент двигуна. За формулою легко визначити кількість осей самоскиду, від яких залежить навантаження, складність в обслуговуванні і експлуатації техніки. З’ясуємо, як впливає ведуча вісь на ефективність і вантажопідйомність вантажівок, які саме самоскиди вважаються кращими.
Найпоширеніші типи колісних формул самоскидів
Існує кілька різновидів машин, що виконують автоматичне розвантаження вмісту. Скористаємося загальноприйнятою класифікацією, згідно з якою самоскиди діляться на:
- Позашляхові великовантажні. Наприклад, автомобілі БелАЗ.
- З підвищеною проходимістю. Для такого транспорту характерні колісні формули 4х4, 6х6 та ін. Тобто, всі осі техніки є ведучими.
- Дорожні. Найпоширеніший варіант, який ідеально підходить для великих доріг. Це «золота середина» між маневреністю і проходимістю. Для дорожніх самоскидів характерна колісна формула 6х4, 6х2 і 4х2.
Пошук ідеальної формули
Самоскиди, які нас цікавлять, можуть мати різну кількість осей. Два привідних моста — рекомендоване, але не обов’язкове рішення. Вантажівки з відкритим кузовом і колісною формулою 6х2 актуальні при обмеженному навантаженні на вісь, коли на шляху проходження є пости вагового контролю. З невеликою доплатою можна взяти 40-тонник 6х6. Так яка ж колісна формула краще?
- 4х2. Перш за все, вона хороша на асфальті. Моделі з даною колісною формулою затребувані на вітчизняному ринку. У них відмінна маневреність, до стійкості теж немає претензій. Однак вантажопідйомність порівняно невелика.
- 6х2. Це самоскиди із середнім навантаженням, які можуть перевезти за один рейс ще більше вантажу. Вантажівка 10-тонник зберігає простоту конструкції. Трансмісія транспортного засобу мало чим відрізняється від трансмісії самоскиду 4х2. Зате в тривісних модифікаціях вже є рама, система гальмування, електрообладнання. До того ж, вартість даної моделі вище “бази” всього на 10-15%. Тепер стає зрозуміло, чому в країнах Європи так поширені такі вантажні автомобілі. Звичайно, через знижене навантаження на задню вісь їзда по бездоріжжю стає проблематичною. Тому навіть 5-тонник з формулою 6х2 слід використовувати на трасах з твердим покриттям. Сьогодні з’явилося спеціальне обладнання, яке піднімає підкатний міст над дорогою. Таким чином, знижується знос шин, тимчасово підвищується навантаження на ведучий міст.
- 6х4 і 6х6 — важковаговики. Це великовантажні самоскиди, які впевнено почувають себе і на хороших магістралях, і на бездоріжжі. Наприклад, у Норвегії у важких гірських умовах кар’єрні автосамоскиди з колісною формулою 6х2-2 (спарені колеса на «лінивці») демонструють чудову стійкість. У США і Австралії 6х4 також довели свою ефективність під час перевезення на далекі відстані. Справа в тому, що в цих країнах більша частина вантажного транспорту розвиває швидкість, яка перевищує 90 км/год. 6х4 на високих швидкостях дозволяє домогтися кращої стійкості. Трансмісія кар’єрного самоскиду може оснащуватися міжосьовим диференціалом. Якщо транспортний засіб регулярно використовується в умовах бездоріжжя, і кожне колесо працює з ковзанням, міжосьовий диференціал застосовують рідко. Для самосвальних машин, що виїжджають на великі дороги, він просто необхідний. Всюдиходи з колісною формулою 6х6 рідко використовують диференціали. Це значно спрощує і здешевлює конструкцію.
- 8х4. “Важка артилерія” для бездоріжжя. Вантажопідйомність таких самоскидів часто перевищує 25 тонн, а повна маса — 40 тонн.
Саморозвантажні машини незамінні у будівництві і сільському господарстві, в гірничодобувній промисловості та інших галузях. Підприємства підбирають техніку, виходячи з потреб і завдань. Комусь потрібна максимальна вантажопідйомність — тоді колісна формула 8х4 буде якраз до речі. Іншим важлива мобільність, і на перший план виходить транспорт 4х2.
Купівля такої техніки економічно вигідна. Вона невибаглива до наших доріг, має економічний двигун і високу ремонтопридатність. Залишається вибрати конкретну модель самоскиду.
Найбільш затребувані самоскиди
Коли в пріоритеті ціна, а не види колісних формул, на перший план виходять доступні вантажні автомобілі. МАЗ-5550 — білоруський самоскид, який користується попитом серед вітчизняних підприємств. Його можна побачити і на будівництві, і на фермі. Правда, машина справляється з перевезенням вантажу тільки на відносно хороших дорогах. Наявність заднього приводу і формула 4х2 не дозволяють долати сильне бездоріжжя — особливо якщо МАЗ-5550 везе 10-12 тонн зерна або піску. Зате в арсеналі великий вибір двигунів. Більшість водіїв самоскидів схвально відгукуються про дану модель MAZ.
Водії, які попрацювали на КамАЗ-65115 відзначають його надійність і невибагливість. Не так давно великотоннажний самоскид піддався рестайлінгу, що ще більше зміцнило позиції КамАЗ на ринку. Незважаючи на відносно стару платформу з 6х4, машина прекрасно зарекомендувала себе у складних умовах. Вона не боїться перевантажень — аж до 18 тонн.
Що стосується іноземних брендів, варто придивитися до моделей фірми Scania і HOWO. Перший підкуповує якістю і універсальністю застосування вантажного транспорту, а китайський бренд HOWO — ціною.
Тож, колісна формула допомагає зрозуміти, скільки коліс використовує самоскид, і які з них є ведучими. А також спрогнозувати навантаження, маневреність і зручність керування технікою в конкретних дорожніх умовах. Стандартними для легкових автомобілів є 4х2 і 4х4, для самосвальних машин і вантажівок — 6х2, 6х4 і 6х6. Магістральні тягачі в основному використовують 6х2, для поїздки по ґрунтових дорогах підійдуть 6х4. А якщо потрібно перевезти великий вантаж, та ще й по тотальному бездоріжжю, виручить 6х6.
Підпишись на нашу розсилку
Дайджест головних новин, презентації обладнання, огляди заходів і багато іншого.
* Ці поля обов'язкові для заповнення.
0