Обладнання Topcon Positioning Systems, як інструмент економії та підвищення якості дорожнього будівництва

Стaттi Технології

9 Чер 2020, 14:26

eye-icon

118

comment-icon

0

У європейських країнах жодна компанія не отримує замовлення, якщо її машини не обладнані автоматичними пристроями нівелювання. Автоматичні системи нівелювання допомагають уникнути помилок при формуванні корита, шарів дорожнього одягу та ін. 

Існує два технологічних способи автоматичного нівелювання.

Перший – комбінований (двовимірний). За ним спочатку готують поле. Використовуючи нівеліри та інше геодезичне обладнання, ділянку робіт вкривають мережею копірних струн. Потім на майданчик виходять технологічні машини (бульдозери, асфальтоукладачі, котки тощо) з 2D-обладнанням. Пристрої сканують місцевість, найчастіше – за допомогою ультразвукових датчиків. Виявляють прокладені струни і використовують їх для прив’язки у просторі машини та її робочих органів. Також для прив’язки можуть бути використані бордюр або межа основи від попереднього проходу. За відсутності перешкод (дерев, нерівності ґрунту) можуть застосовуватись лазерні дальноміри. 

Також можна скористатися лазерним побудовувачем площин. Його доцільно застосовувати на ділянках, де поверхня пласка (горизонтальна чи похила). Найчастіше 2D-системи використовують, коли недоцільно створювати більш тривимірні моделі поверхонь.

Другий – тривимірний. 3D-системи використовують супутникову навігацію і тахеометри. Для роботи в 3D створюють цифрову модель проєкту. 

При цьому додатково зменшується потреба у послугах геодезистів, інших працівників. Електроніка самостійно контролює поточне положення машини, керує робочим органами, формує звіт про виконану роботу і відправляє його на сервер. Головне – правильно підготувати цифрову модель поверхні. Тому 3D-системи вносять якісні зміни в процес будівництва, а не просто є додатковим обладнанням.

Серед існуючої безлічі пропозицій вибрати обладнання, яке краще відповідає конкретним потребам виробництва, нелегко. 

Передова технологія Авангард 

Серед найбільш технологічно досконалих – продукти для точного позиціонування японської корпорації Topcon Positioning Systems. Її технологія глобального позиціонування за допомогою супутникових систем (GNSS) має назву VANGUARD. Це дійсно авангард.

Технологія VANGUARD забезпечує потужну фільтрацію та високу швидкість обробки сигналів ГНСС в приймачах Topcon та Sokkia, а відтак – продуктивність (з 2008 року компанія Sokkia увійшла до складу Topcon).

У приймачах інших фірм кількість каналів обмежена і перевага віддається тій чи іншій супутниковій системі. Складова Авангарду Topcon Universal Tracing забезпечує роботу 226 каналів зв’язку. І тому відстежує сигнали з усіх доступних супутникових систем: GNSS-GPS, ГЛОНАСС, Galileo, Compass. 

Слід зауважити, що не всі GNSS-системи однаково добре взаємодіють із супутниками, особливо – там, де є перешкоди. Унікальне рішення Fence Antenna на приладах Топкон та Sokkia забезпечує очищення від перешкод і чудовий зв’язок у складних умовах. Сигнали з найліпшої комбінації супутників автоматично обирає запатентована технологія Topcon Intelligent Tracking Optimization. Канали Топкон універсальні. Вони не прив’язані до конкретної системи. Будь-який канал може відстежувати будь-який сигнал. Поки що на це здатна лише технологія Topcon. 

Інноваційний спосіб Quartz Lock Loop забезпечує високоякісний зв’язок навіть під час вібрації машини. 

Такий набір характеристик дає найкраще позиціонування будь-де і будь-коли. 

Щодо конкретного обладнання

2D і 3D системи автоматичного керування Topcon можна встановлювати на всі основні види спецтехніки: бульдозери, екскаватори, грейдери, котки, асфальтоукладачі, бетоноукладачі, скрепери, ресайклери та дорожні фрези.

“ЗАПОВНЮВАЧІ” вже писали про деякі види обладнання Topcon для бульдозерівДля бульдозерів також випускаються 2D Sistem V, 3D GNSS, 3D mmGNSS та 3D LPS.

Щоб розробити якісний план ремонту дороги необхідно мати детальні відомості про форму її поверхні. У цьому допоможе система RD-M1 із лазерним сканером (докладніше розповімо про неї у наступній публікації). При її використанні не потрібно закривати рух, досить встановити обладнання на автомобілі та проїхати відповідною ділянкою шляху. Апаратура щосекунди обстежує і запам’ятовує 25 тис точок полотна. Дані стануть базою для підготовки проєкту і роботи інших дорожніх машин.

Системи автоматичного нівелювання для дорожніх фрез 

Для укладання асфальтобетону найкраще, коли мощення відбувається на рівну, добре підготовлену основу. Система 3D LPS здатна забезпечити точність формування поверхні в межах 1 см. Завдяки використанню тахеометра вона не потребує супутникового позиціонування. Тому однаково ефективна на відкритих майданчиках, у щільній забудові міста і навіть у тунелях. Завдяки функціям автоматичного пошуку та супроводу з геодезичними роботами, на цьому тахеометрі досить одного працівника.

Електронний роботизований тахеометр, що є у складі 3D LPS, можна застосовувати також для інших задач на будмайданчику.  

3D-cистема Topcon mmGPS поєднує лазерне вимірювання із супутниковим позиціонуванням. Супутникові приймачі на фрезі отримують поправки від базової стаціонарної станції GNSS і визначають координати. А висотну відмітку розраховують за допомогою побудовувача лазерної зони. Лазерні сенсори коригують показники до точності в кілька міліметрів. Система може бути з однією або двома щоглами. Друга щогла потрібна при застосуванні широких фрез – для орієнтації машини за висотою обох її сторін. 

Система mmGPS не втрачає працездатності навіть при втраті видимості між лазерним нівеліром LZ-T5 і датчиком лазерної зони PZS-MC.

Система 3D нівелювання RD-MC спирається на супутникове позиціонування і використовує ультразвукові датчики вертикального розташування фрези.

Автоматичне нівелювання асфальтоукладачів та бетоноукладачів 

2D-система P32 ефективно керує вигладжувальною плитою, контролює одну або дві сторони. Може застосовуватись на асфальтоукладачах нових і старих конструкцій. Для контролю висоти має ультразвукові датчики. Додатково має двосторонній датчик нахилу плити. Найчастіше система комплектується системою усереднення ультразвукових показників Smoothtrac – так званою “ультразвуковою лижею”, монтується на балках довжиною 8-14 метрів.

Фото ukrgeo.com.ua.

3D-система P63 для асфальтоукладача поєднує точність лазерного вимірювання mmGPS з вигодами супутникових систем позиціонування. Забезпечує дотримання товщини асфальтобетону до міліметрів. Коли ширина плити невелика, застосовують однощоглову систему. При цьому висота однієї сторони плити визначається за допомогою лазеру, а іншої – обчислюється за даними датчика нахилу. При ширині укладання більше 7-8 метрів використовують двощоглову систему. Завдяки супутниковим вимірюванням координат машина не втрачає змоги точно укладати асфальтобетон навіть коли немає оптичного зв’язку між призмою і тахеометром.

3D LPS для асфальтоукладача використовує оптико-електронні технології Topcon. За допомогою тахеометра точно позиціонує робочий орган у плані та за висотою. Найчастіше застосовується однощогловий варіант у комплексі з датчиком нахилу плити.

При великій ширині укладання встановлюють двощоглову систему в комбінації з GPS. Так само, як і на фрезах, система 3D LPS  на асфальтоукладачах підходить для відкритих майданчиків, в тісній забудові і тунелях. А роботизований тахеометр можна використовувати окремо.

На асфальтоукладачах застосовують також 3D-систему нівелювання RD-MC, подібну до тої, що встановлюється на фрезах. Вона точно регулює висоту вигладжувальної плити. Автоматично обраховує товщину шару асфальтобетону із запасом на ущільнення.

Технології Topcon 3D надають унікальну можливість автоматичного керування курсом асфальтоукладача. Така опція доступна на машинах Volvo, а також Vogele, оснащених системою Navitronic Plus, деяких інших. Асфальтоукладач з автопілотом та 3D-нівелюванням значно полегшує роботу машиніста і всієї бригади. Про значення 3D-нівелювання для бетоноукладачів докладніше можна почитати тут.  

Для укладачів бетонних основ та укладачів бетонних профілів компанія Topcon випускає продукт 3D mmGPS. Так само, як і на асфальтоукладачах він має супутникове позиціонування та лазерні датчики-приймачі. У цифрову модель вводяться відомості про форму поверхні, шари, точки, осьову лінію, межі та інші просторові параметри основи або профілю. Система контролює висоту з міліметровою точністю і забезпечує рух машини за траєкторією, заданою проєктом. Технічний комплекс може працювати навіть якщо втрачено оптичний зв’язок між лазерним нівеліром та датчиком лазерної зони. Персоналу не доводиться відволікатись на керування самим укладачем. Відтак є більше часу на виробничий процес – подачу суміші, контроль якості профілю тощо. Система працює з машинами Gomaco, Wirtgen та Power Curbers. 

Завершальний етап – ущільнення асфальтобетону

Для міцності й довговічності покриття велике значення має дотримання заданої кількості проходів котка. При тривалій монотонній роботі оператор може помилитися щодо місця, звідки треба почати прохід, збитися в рахунку. 

Система Topcon C 53 відображає відомості щодо проходження у будь-якій ділянці дороги і застереже від помилок. 

При придбанні продукт можна налаштувати на тип поправок для конкретної роботи і не платити зайвого. Скажімо, керувати лише положенням котка, щоб рівномірно ущільнити поверхню. Якщо треба знати висоту поверхні після ущільнення, замовляють іншу комплектацію. У базовому варіанті система контролює кількість проходів, напрямок руху та швидкість ущільнення. Передбачена також можливість використання температурних датчиків, щоб точно вибрати момент, коли треба ущільнити суміш. Якщо температура поверхні відхиляється від норми, система сповістить про це оператора та занотує в журнал.

Використання автоматичних систем нівелювання Topcon на кожному етапі дорожніх робіт сприяє підвищенню якості, зменшенню витрат на пальне та оплату послуг стороннім організаціям.

Підпишись на нашу розсилку

Дайджест головних новин, презентації обладнання, огляди заходів і багато іншого.

*

* Ці поля обов'язкові для заповнення.

Advertisement

Матеріали по темі

Сучасні системи СВКО для важкої техніки стають все розумнішими та «електричними»

Сучасні системи СВКО для важкої техніки стають все розумнішими та «електричними»

У міру електрифікації позашляхової техніки та оснащення машин функціями, що забезпечують їх взаємодію з іншими машинами та пристроями, зростають вимоги, що пред'являються до таких систем, як системи СВКО.

18 Лют 2022, 10:00

eye-icon

36

comment-icon

0

На якому етапі зараз знаходиться розробка інтелектуальної концепції будівельного майданчика Concept-X

На якому етапі зараз знаходиться розробка інтелектуальної концепції будівельного майданчика Concept-X

Все більше значення для будівельної галузі набуває виставка споживчої електроніки Consumer Electronics Show, що щорічно проходить в січні в Лас-Вегасі, США, за підтримки асоціації Consumer Electronics Association

9 Лют 2022, 10:30

eye-icon

20

comment-icon

0

Трансформація Terex MP напередодні нової ери цифрових технологій

Трансформація Terex MP напередодні нової ери цифрових технологій

Останні кілька років бізнес-сегмент Terex Materials Processing (Terex MP), що спеціалізується на проєктуванні та виробництві дробильно-сортувального обладнання, активно розробляє нові цифрові продукти в різних областях, у тому числі системи управління товарно-матеріальними запасами, телематичні системи, а також системи eCommerce.

4 Лют 2022, 10:00

eye-icon

26

comment-icon

0

Advertisement