Облаштування дорожніх узбіч за всіма правилами
Узбіччя дороги захищає асфальт від передчасного руйнування. Воно зберігає стійкість, значно підвищує безпеку руху. До того ж, по ньому можуть рухатися пішоходи. Які ще функції виконує кромка дороги, які вимоги до її облаштування?
Призначення дорожнього узбіччя
Деякі речі настільки міцно увійшли в наше життя, що ми їх просто не помічаємо. Щодня узбіччя миготить за вікном автомобіля по дорозі на роботу, додому або на дачу. Але якщо потрібно зробити екстрену зупинку або просто відпочити під час довгої подорожі, воно здорово виручає. Мало хто замислюється, що таке узбіччя і для яких ще цілей воно використовується, хто його будує.
Зміцнення узбіч автомобільних доріг грає найважливішу роль в безпеці руху:
- Якщо водієві потрібно зробити вимушену зупинку, він з’їжджає на узбіччя, не перешкоджаючи іншим автомобілям.
- Виїхавши на кромку, зручніше виконати розворот. Зрозуміло, якщо немає дорожньої розмітки, яка забороняє даний маневр.
- На вузькій дорозі виїзд на узбіччя допоможе пропустити зустрічний автомобіль.
- Підходить для установки бар’єрів, огорож, що забезпечують безпеку, дотримання ПДР.
- Якщо виконується зміцнення дороги або її ремонт, можна організувати тимчасовий рух, розмістити дорожню техніку, робочі матеріали.
- Створення шумових смуг, які змогли б попередити учасників руху про виїзд.
- Край проїзної частини підходить для пересування пішоходів, якщо поруч немає тротуарів. Згідно з правилами дорожнього руху, людина повинна рухатися назустріч транспорту, що рухається. У разі виникнення непередбаченої дорожньої ситуації він зможе вчасно зреагувати.
- Облаштування узбіччя дороги робить земляне полотно стійким. Навіть якщо підуть сильні дощі, укріплену магістраль не розмиє водою. Вона надійно захищена від забруднення і руйнувань.
Елементи дорожнього узбіччя
Облаштування узбіч неможливо без суворого дотримання певних технічних вимог. Кромка дороги складається з 3 елементів, кожен з яких виконує певні завдання:
- Крайова смуга. Іноді її називають укріплювальною. Захищає асфальтовану кромку від руйнування. Допускає регулярні заїзди автомобілів та інших видів транспорту. Крайову смугу краще робити разом з основною дорогою.
- Зупиночна смуга. Основна частина. Якщо облаштування автодороги виконується за допомогою асфальту, асфальтобетону, для зупинної смуги можливі варіації із застосуванням асфальтової крихти, шлаків. Допускається відсипання щебенем або гравієм.
- Прибровочна смуга. Неукріплена частина, перехідна зона між кромкою і схилом. У цьому місці ширина узбіччя зазвичай не перевищує 50 см (якщо є огороджувальні елементи, то 75 см).
Облаштування узбіч виконується, коли основна дорога вже готова. Процес складається з:
- Усунення деформованого полотна по всій площі.
- Досипання ґрунту до потрібного рівня.
- Ущільнення готової поверхні.
Зміцнення смуги виконується за такою ж схемою, як і облаштування дорожньої основи. Спеціальні укладачі узбіч формують акуратну смугу. На українському ринку представлені як самохідні уширители на колесах, так і навісні агрегати. Їх встановлюють на автогрейдери, фронтальні навантажувачі.
Розмір узбіччя в залежності від типу автомобільної дороги
Ширина дороги, її зчіпні властивості відносяться до основних характеристик. Згідно з вимогами ДБН В.2.3-4: 2015 року, ширина залежить від типу автодороги:
- Категорія I-а, I-б і II – 3,75 м.
- 2,50 м – рекомендована ширина узбіччя дороги 3 категорії.
- 2,00 м – оптимальна ширина узбіччя дороги 4 категорії.
- На трасах 5 категорії ширина кромки становить 1,75 м.
Основні технічні вимоги до стану узбіч
Публікуємо актуальні вимоги до технічного стану з документа “ДСТУ 3587-97”:
- Дорога і її елементи не повинні мати деформацій. Наприклад, осідань, глибоких вибоїн. До повного усунення необхідно встановити дорожні знаки та інші техзасоби.
- Кромка дороги потребує регулярного очищення від снігового покриву. Якщо немає можливості прибрати снігові замети протягом доби, необхідно зробити поперечні прорізи шириною 50-70 см через кожні 40-50 метрів. Це дозволить уникнути накопичень, які утворюються в результаті танення снігу.
- Влітку дорожні роботи зводяться до своєчасного очищення від сміття, скошування трави хоча б раз на місяць, вирубки кущів. Якщо боротьба стандартними засобами неефективна, застосовуються гербіциди. Однак їх використання потрібно узгодити з місцевою владою.
- На запилених ділянках рекомендується проводити роботи по знепилюванню. Особливо поруч з автобусними зупинками.
- Банери встановлюють за межами дорожньої кромки. Рекомендована відстань – мінімум 2 м до узбіччя.
- Після відсипання гравієм, будь-яким іншим матеріалом покриття повинне мати поперечний ухил для безперешкодного стоку води.
Що в підсумку?
ПДР України розмежовують поняття “дорога” і “проїжджа частина”. Узбіччя примикає до проїжджої частини, не відділяється бордюром. Важливість даної ділянки дороги складно переоцінити. У даній зоні допускається зупинка автомобіля, а при певних умовах дозволено рух пішоходів, велосипедистів. Розділової смуги на узбіччях немає. Найчастіше їх можна побачити на трасах за містом.
Підпишись на нашу розсилку
Дайджест головних новин, презентації обладнання, огляди заходів і багато іншого.
* Ці поля обов'язкові для заповнення.
0