Світові лідери: найбільші дорожньо-будівельні компанії в ЄС
Країни Євросоюзу, мабуть, знаходяться в максимально привілейованому становищі в питаннях, що стосуються якості дорожньо-транспортної інфраструктури. У рейтингах якості доріг, які щорічно публікуються на Всесвітніх економічних форумах, половину верхніх місць незмінно займають країни з ЄС.
Причину цього слід шукати не тільки у фінансовій спроможності цих держав, а й у високій культурі дорожнього будівництва. Вікові традиції, об’єднані зі свіжими розробками, дають прекрасний результат. Звичайно, тільки якщо додати до них гостру конкуренцію, при якій шанс залишатися успішними є лише у великих компаній – їх і розберемо в цій статті.
Німеччина
На батьківщині автобанів серйозність ставлення до рівня якості доріг можна відстежити вже за обсягами фінансових вкладень. З 2005 року у будівництво автомобільних доріг в Німеччині щорічно інвестується 10-13 млрд євро.
Hochtief
Компанія, штаб-квартира якої базується в Ессені, скоро буде відзначати 150-річний ювілей. З моменту заснування у 1874 році Hochtief зросла до рівня однієї з найбільших будівельних компаній світу. У штаті числиться близько 54 тис працівників. Загальний капітал станом на 2010 рік оцінювався у 4,26 млрд євро.
Hochtief не концентрується виключно на дорожньому будівництві, проте, в число її пріоритетних напрямків входить реалізація складних проектів транспортної інфраструктури (наприклад, міст Лангенфельд і Ельбський тунель на магістралі А7 на півночі Німеччини). Компанія працює по всьому світу. Серед замовників – такі мегаполіси, як Нью-Йорк, Берлін, Сідней (автомагістраль WestConnex), Гамбург, Прага.
Крім “Хохтіф” великими гравцями на ринку дорожнього будівництва в Німеччині є австрійські компанії Strabag і Porr.
Швеція
У десятку найбільших будівельних компаній Європи входять відразу два представники Швеції: NCC AB зі штабом у Стокгольмі і Skanska AB з Сольни.
NCC AB
Галузевий конгломерат NCC, створений у 1988 році, вважається другим за значимістю гравцем будівельного ринку скандинавського регіону. У компанії працює більше 17 тис співробітників, оборот становить € 6,5 млрд (на 2016 рік).
У сферу інтересів NCC входить проектування і зведення комерційної і житлової нерухомості, суспільно важливих дорожніх споруд. Серед таких складних об’єктів – 10-кілометровий відрізок автомагістралі Highway 7 на півдні Кракова (Польща).
Підрозділ NCC Roads щорічно виробляє близько 6 млн тонн асфальту і 25 млн тонн інертних матеріалів. Продукція затребувана дорожньо-будівельними організаціями Північної Європи і Прибалтики.
Skanska AB
“Сканска” – одна з найбільших і найстаріших (рік заснування – 1887) шведських будівельних компаній.
Фірма диверсифікована, і дорожня галузь – тільки один з напрямів її діяльності. Незважаючи на економічні кризи, спостерігається стійке зростання: в період з 2005 по 2016 рік оборот виріс з 13,2 до 17,9 млрд євро.
Skanska спільно з Balfour Beatty і Costain провела ремонт магістралі А14 в Великобританії. Вартість контракту склала 1,4 млн фунтів стерлінгів.
Нідерланди
Голландські дорожньо-будівельні компанії – у числі лідерів в питаннях розробки технологічних і екологічних рішень. Наприклад, фірма VolkerWessels розробляє питання будівництва доріг із вторсировини. В якості сировини планується використовувати пластикове сміття, що викидається людиною у Світовий океан. Схожу технологію також розвивають їх британські колеги з компанії Roland, які вже зареєстрували в Національному бюро матеріал Durapath.
Koninklijke BAM Groep N.V.
Історія BAM Group почалася 12 травня 1869 року. У цей день Адам ван дер Валь відкрив столярну майстерню в селі Грут-Аммерс (і цим започаткував компанію, операційний прибуток якої в 2019 році склав 52,3 мільйона євро).
У пріоритеті ВАМ – розробка і впровадження екологічно чистих технологій, завдяки яким дорожнє будівництво і експлуатація автодоріг буде приносити мінімум шкоди навколишньому середовищу. Інновація компанії – перший в історії повністю електричний дорожній коток, введений в експлуатацію 22 квітня 2020 року.
Крім будівництва доріг на території Нідерландів і держав ЄС BAM Groep N.V. відомий успіхами у зведенні стадіонів ( “Amsterdam Arena”, “Euroborg”) і високошвидкісних залізничних ліній (HSL-Zuid).
Великобританія
Загальна протяжність державних доріг Великобританії – більше 320 тис км (з них магістральних – близько 13 тис.). Така розвинена мережа вимагає великих вкладів в обслуговування доріг і прокладку нових автотрас, тому в країні функціонують відразу 3 великих автодорожніх підрядника: Amey UK, Costain, Balfour Beatty.
Amey UK
Основний профіль Amey UK – обслуговування наземної транспортної інфраструктури. І в першу чергу – залізничних колій і вузлів. Однак, «Амей» пропонує також обслуговування і управління автодорогами, причому не тільки в Сполученому королівстві, але і в Америці, Австралії та Катарі. Поточна вартість компанії не піддається точній оцінці через невизначеність, що викликана ситуацією навколо Brexit.
Costain
Costain, утворена в 1865 р в Мейденхеді (Беркшир, Англія) входить до трійки найбільших автодорожніх компаній Великобританії.
Компанія бере участь у програмі оновлення 80% дорожньої мережі країни і прокладання 1300 миль нових доріг (обсяг робіт прописаний в національній “Стратегії інвестицій в дороги”). Розмір інвестицій на виконання програми – 15 мільярдів фунтів стерлінгів. У 2019 р дохід фірми склав 1,155 млн, чистий прибуток – 2,9 млн фунтів.
Для виконання великомасштабних завдань Costain об’єднується з іншими великими європейськими учасниками будівельної галузі. Наприклад, Costain Group plc утворила спільне підприємство з STRABAG (Польща) і Skanska (Швеція). Велике досягнення СП STRABAG-Skanska-Costain – отримання контракту і початок роботи над проектом залізничної магістралі High Speed Two.
Незважаючи на пандемію коронавіруса, основні роботи з проектування та підготовку не зупиняються.
Balfour Beatty plc
“Бальфур Бітті” – публічна компанія, заснована у 1909 році є найбільшим будівельним підрядником у Великобританії. 26 тисяч співробітників працюють не тільки на Туманному Альбіоні, а й у США, Ірландії, Канаді, Гонконгу. Пріоритет при проектуванні і будівництві доріг – їх безпека. Наприклад, для модернізації та ремонту доріг використовується бетон швидкого затвердіння. Застосовуються нові технології, подібні до тих, що тільки починають впроваджувати при дорожньому будівництві в Україні.
Чистий прибуток в 2019 р досяг 133 млн фунтів стерлінгів.
Франція
2/3 французьких автомагістралей (авторутів) знаходиться у приватному управлінні. Це створює благодатний ґрунт для розвитку дорожніх мереж: отримуючи з транспорту плату за використання доріг, компанії знаходять фінансові можливості для їх підтримки в ідеальному стані.
Vinci (і її складова Eurovia)
“Вінчі”, заснована ще в позаминулому столітті (рік появи – 1899), у 2009 році була визнана найбільшою будівельною компанією континенту. Річний оборот в цей період становив 1,93 млрд євро.
Під будівництво та експлуатацію автомобільних доріг холдинг створив окремий підрозділ Eurovia (Чехія). У віданні компанії знаходиться близько 70 тис км автодоріг. Дохід у 2019 досяг 10,2 млрд євро. Половина прибутку надходить від закордонних проектів (найбільш значуща частка – від об’єктів в Чехії і Словаччині). Eurovia представляє інтереси холдингу і в РФ. «Євровії» належить 100% компанії СЗКК, концесіонера будівництва платної автотраси Москва – Санкт-Петербург.
Bouygues Construction і її дочірня компанія “Colas Group”
Bouygues Construction – масштабне об’єднання будівельних компаній з французькими коренями, представлене у 80 країнах. У дорожній галузі промислову групу представляє Colas Group. 80% діяльності дочірньої компанії зосереджене саме на дорожньому бізнесі.
Автодороги приносять до 72% виручки підприємств (9,8 млрд євро у 2019 році.). Щороку ведеться робота на 60 тис об’єктах у Чехії, Бельгії, Німеччини і т. д.
Eiffage
Eiffage – 3-ій у Франції і 5-ий у світі за величиною будівельний холдинг. Він позиціонує себе як компанія, яка вибрала вектор на розвиток інноваційних методів будівництва автомобільних доріг. Це відносно молода фірма (заснована у 1992 році), яка веде роботи з розробки та тестування нових видів дорожнього покриття.
Щорічно виконує близько 30 тисяч проектів по всьому світу. Сукупний дохід в 2018 році склав 5,5 млрд євро.
Іспанія
У проміжку між 2000-2020 роками активність дорожнього будівництва в Іспанії пройшла свій пік. За цей період було побудовано більше 15 тис км доріг. “Свіжі” шляху повністю покривають транспортні потреби країни. Тому іспанські холдинги зараз зосереджені на завоюванні світових ринків і обслуговуванні існуючої дорожньої інфраструктури.
ACS Group
ACS Group – це результат злиття компаній OCP Construcciones SA і Ginés Navarro Construcciones SA, що відбулося у 1997 році. Власником є Флорентіно Перес, відомий широкій публіці як президент футбольного клубу “Реал Мадрид”.
Чистий прибуток ЕйСіЕс Гроуп у 2019 році майже досяг 1 млрд євро. Серед найбільш значущих проектів – швидкісна залізниця Перпіньян-Фігерас, що дозволяє перевозити пасажирів зі швидкістю 320 км/год на поїздах TGV.
Ferrovial
“Ferrovial” у перекладі з іспанської – “залізничний”. Незважаючи на таку назву, роль мадридської компанії не обмежується бізнесом, пов’язаним із залізницями. Діяльність пов’язана з інфраструктурними проектами: комерційною нерухомістю, аеропортами (Хітроу, Стенсед і ін), асфальтовими дорогами. Операційний грошовий потік у 2019 році склав € 810 млн.
Польща
У дорожньо-будівельній галузі Польщі існує висока конкуренція між підрядниками. За отримання контрактів борються як місцеві компанії, так і міжнаціональні холдинги.
Budimex Group
Будімекс – найбільша польська будівельна компанія, заснована у Варшаві у 1968 році. Про її значущість для місцевого і світового ринку свідчать такі факти:
- Статутний капітал у перерахунку на національну валюту становить 127 млн злотих.
- Стратегічний інвестор Budimex – іспанська компанія Ferrovial.
- Половина з 7000 співробітників – працівники з інших країн (в першу чергу з України та Польщі).
- Щорічно до співпраці залучається 17 000 клієнтів.
- У 2019 вартість всіх замовлень склала 10,8 млрд злотих.
На території Польщі Будімекс володіє 20-ма асфальтовими заводами загальною продуктивністю 3,5 млн тонн сумішей в рік.
Інженери та будівельні бригади компанії трудяться не тільки на території держав Східного блоку, але і в країнах Азії та Африки.
Мірбуд
Mirbud S.A. – холдинг, що з’явився у 1988 році як результат злиття 6 компаній. Основний профіль об’єднання – виконання підрядних робіт в усіх сегментах будівельної індустрії, в т.ч. дорожньо-мостових. Диверсифікована структура групи компаній означає, що дорожнє будівництво, будівництво доріг і мостів відводиться підрозділу “PBDiM KOBYLARNIA S.A.” Також компанія володіє потужностями для виробництва бітумних мас.
У 2018 Mirbud вийшов на український будівельний ринок і відкрив офіс у Києві. У тому ж році виручка перевищила показник в 1 млрд злотих.
Mota-Engil Central Europe SA
Mota-Engil Central Europe SA – холдинг з португальськими корінням, заснований у 1946 році. Фінансові активи групи компаній, що базуються в 21 країні по всьому світу, перевищують 1 млрд євро.
2019 рік виявився досить успішним для польської філії Mota-Engil Central Europe SA: ввівши в експлуатацію 460 км нових доріг на території Польщі, компанія перекрила свої попередні річні рекорди.
Штаб підрозділу знаходиться у Кракові. Mota-Engil також представлена у регіонах Варшави, Любартуви, Вроцлава, Жешува, Білостока і Катовіце.
Trakcja Group
Молоде об’єднання, сформоване при включенні до складу основної компанії фірм PRK 7 SA (у 2009 р) і Tiltra Group (в 2011 р). У числі виконаних робіт – проекти реконструкції та будівництва доріг в Польщі і Литві:
- автомагістраль A1 Стрикув – Сойки;
- Західна і Східна об’їзні дороги Вільнюса;
- воєводська дорога № 671, дільниця Ґміна Крипно – Тикоцін;
- воєводська дорога № 875, дільниця Мелець – Кольбушова (у комплексі з будівництвом об’їзної дороги).
Конкурентоспроможність Trakcja Group підтримує власний завод бітумних матеріалів.
Консолідована виручка від продажів у 2017 році склала 324 мільйони євро.
Група Ербуд
ERBUD входить у п’ятірку кращих будівельних холдингів Польщі. Серед пріоритетних напрямків:
- комерційне будівництво;
- інжиніринг та дорожнє будівництво;
- спорудження і сервіс об’єктів промисловості та енергетики.
Об’єднавши в одне ціле компанії PRD SA і Rembet Plus Sp. z oo, у 2010 році Ербуд утворив PBDI SA (PRZEDSIĘBIORSTWO BUDOWNICTWA DROGOWO-INŻYNIERYJNEGO SA).
Зоною відповідальності новоствореної філії стали проекти, пов’язані з будівництвом, модернізацією і ремонтом доріг і автомагістралей, а також роботи з будівництва вітрових електростанцій. У розпорядженні PBDI SA знаходяться власні виробничі потужності та техніка (в т. ч. землерийна).
90% статутного капіталу перебуває у володінні Erbud SA.
Strabad Group
Австрійська група компаній Штрабаг представлена у Польщі з 1987 р (спочатку – під назвою ILBAU Polska). Дочірнє підприємство STRABAG Sp. z oo веде свою діяльність на всій території країни, в т. ч. як підрядник при будівництві будівель і транспортної інфраструктури. Компанія бере активну участь у прокладанні автомагістралей, національних і муніципальних доріг, офісів, складських і житлових комплексів. У 2017 році Страбад заробив на польському ринку 0,9 млрд євро.
У портфелі замовлень, виконаних для дорожньої мережі Польщі – ділянка C довжиною 17 км (Каменський-Радомско) на автомагістралі A1.
Крім прокладки автодороги з трьома смугами руху в обох напрямках, за контрактом передбачені транспортна розв’язка, 16 мостових об’єктів і 3 майданчики для відпочинку.
Австрія
Австрія вкладає в транспортну інфраструктуру значні суми. Наприклад, у 2016 році обсяг інвестицій дорівнював 874,5 млн євро.
На внутрішньому ринку панують “корінні австрійці” – Strabag і Porr, які також виконують замовлення для клієнтів з доброї половини держав Євразії.
Porr
PORR AG-компанія, відкрита у Відні у 1869 році. Організація, тоді ще зареєстрована як Allgemeine Österreichische Baugesellschaft, стала першою в історії Австрії публічною компанією, чиї акції торгувалися на біржі. Свій потенціал «Порр» продемонстрував досить швидко, побудувавши кілька будівель для комплексу біля Віденської кільцевої дороги, а в 1873 р – ще й безліч готелів і виставкові павільйони для Всесвітньої виставки у Відні.
Зараз Porr входить у число провідних дорожньо-будівельних компаній світу і заробляє не тільки на замовленнях з Австрії: 3 з € 5,5 мільярда з отриманого у 2019 році доходу були отримані від замовлень на об’єкти за кордоном.
Strabag
Австрійсько-німецька група компаній ШТРАБАГ (заснована у 1835 році) входить до десяти найбільших будівельних концернів Старого Світу. Австрійський штаб розміщений у Відні, головний офіс німецького підрозділу Strabag AG знаходиться у Кельні.
Послуги підрядника затребувані у Німеччині, Угорщині, Польщі, Словаччині, країнах скандинавської частини континенту. До початку коронакризи-2020 фінансовий стан холдингу знаходився на шляху стійкого зростання (з деякими спадами). Так, у 2018 році дохід дорівнював 15,2 млрд євро, у 2019 – 17 млрд.
Особливість компанії – прагнення охопити якомога більший спектр послуг. Strabag займається всім – від швидкісних автодоріг і міжнародних аеропортів до велосипедних доріжок.
Серед неординарних рішень, що дозволяють Strabag розширити зону присутності компанії – відкриття заводів з виробництва бетону і асфальтобетону в регіонах, розташованих на значній відстані від основних ринків.
Підпишись на нашу розсилку
Дайджест головних новин, презентації обладнання, огляди заходів і багато іншого.
* Ці поля обов'язкові для заповнення.
0