Важкий кар’єрний самоскид Scania: перші враження
У липні 2019 року підприємство “Гірник” придбало два “сорокотонника” Scania для експлуатації у гранітному кар’єрі. Один з основних напрямків діяльності компанії – виробництво щебеню. Сировину видобувають на території Кременчугського кар’єроуправління “Кварц”. Якраз там працюють нові машини: перевозять гірничу масу, вскришні породи та готову продукцію.
Журналісти інтернет-порталу “ЗАПОВНЮВАЧІ” побували на кар’єрі, побачили важкі самоскиди у роботі та поспілкувалися з представниками підприємства.
З вантажем іде легко
З верхнього уступу кар’єру дві помаранчеві Scania більше схожі на іграшкові автомобілі, ніж на кар’єрні самоскиди. Враження підсилює світлова ілюмінація: над переднім бампером сяє біло-блакитний колір фар, над кабіною виблискують помаранчеві проблискові маячки. Двері першої машини прикрашають цифри «10». Слідом, на віддалі, іде така сама «одинадцятка».
Машини спускаються на нижній горизонт кар’єру – на глибину близько 130 метрів. Подекуди прямо з кам’яних стін кар’єру сочиться вода. Піниться, водоспадами тече вниз, на самій підошві збирається в озеро. Сірим серпантином авто прямують туди, де майже над берегом водойми працює жовтий, розміром із сільський будинок, екскаватор “ЭКГ”.
– Саме так і треба, – відповідає. – Машина жвава, дорогу проектували так, щоб вільно їхали у півтора рази ширші самоскиди. Якби всі були Scania, вистачило б у півтора рази вужчої. Менше витратили б часу і коштів на облаштування.
Дійшовши до майданчика-кишені, перший автомобіль зупиняється. За два рухи назад-вперед розвертається і заднім ходом наближається до екскаватора. Той із купи, утвореної після вибуху, піднімає гірничу масу, висипає до кузова. П’ять ковшів. «Десятка» від’їжджає, «одинадцятка» друга стає під завантаження.
Перша машина спокійно і впевнено починає свій рух нагору. Іде майже з тією швидкістю, що й спускалась. Виїхавши зі спіральної вирви, повертає праворуч, під’їжджає до приймального бункера щокової дробарки. Потужна гідравліка швидко піднімає кузов. До речі, кузов кар’єрного самоскиду виготовлений зі спеціальної високоміцної сталі Hardox 450, стійкої до абразивних та ударних навантажень. Авто розвантажується і йде на нове коло до кар’єру.
Витривалі, надійні та комфортні
Після півроку роботи у надважких умовах по 20 годин на добу машини виглядають, як новенькі. Вони щоденно підіймають гірничу масу з глибини 130 метрів. Перевозять і вскришні породи: грунт, глину. Породи насичені водою, але завдяки сучасній конструкції кузова – щільному закриттю задньої ляди – не висипаються під час руху.
Самоскиди обирали під конкретні умови кар’єру. Звичайні кар’єрні самоскиди витривалі, але при цьому дорогі, дуже повільні та потребують багато палива. Тож на підприємстві вирішили роздивитися інші варіанти. Ознайомилися з новинками від Вольво, Татра. Техніка цих виробників виглядала міцною, «ширококостою». Та у більшості з них захисні козирки накривають лише дві третини кабіни. А це значить, що на кожному завантаженні водію доведеться виходити з машини.
Щодо Scania сумнівалися: занадто тендітні з виду. Скептичний настрій щодо шведських красунь пройшов лише після випробувань у реальних умовах. Scania надала машину для тест-драйву. Тиждень працювали на ній з повним навантаженням. Використовували на вскриші, у кар’єрі. Залишились задоволені по всім параметрам: надійності, витривалості, швидкості, витратам палива і, звичайно ж, ціні. Після півроку роботи директор ПрАТ “Гірник” Євген Федотов радіє, що обрав саме Scania.
Цифра: Наразі за зміну два сорокатонника перевозять більше 3 тис тон вскришних порід.
Завжди готові до роботи
Є в утриманні машин певні особливості. БелАЗ, наприклад, можна відремонтувати в майстернях підприємства, на місці. Хоч капремонт двигуна, хоч трансмісії. А Scania – лише у сервісному центрі. Дрібні несправності там усувають швидко, а великих за півроку не було. Коефіцієнт технічної готовності протягом цього часу склав 0,98, далі – виробник гарантує не менше 0,9. Це майже вдвічі вище, ніж у решти машин.
Електроніка, якою оснащені нові самоскиди, постійно слідкує за їх технічним станом. Комп’ютер діагностує, чи є неполадки, попереджає про можливі несправності. Сам повідомляє про це у сервісні центри. Там одразу бачать ці повідомлення і можуть підказати, що робити.
Протягом півроку машини проходили по 3000 км за місяць. Зараз навантаження підвищили: ходитимуть по 4000-4500.
- Двигун – 440 к.с., крутний момент – понад 2 тис. Н·м
- Підсилена коробка передач з системою автоматичного перемикання передач Scania Opticruise -14 ступенева (12+2).
- Додаткова гальмівна система з максимальним гальмівним моментом 4100 Н·м- ретардер Scania.
- Вантажопідйомність – 40 тонн.
- Посилена рама товщиною 17,5 мм.
У наступних матеріалах більш детально розповімо за рахунок чого важкі самоскиди Scania ефективні; як у них забезпечено комфорт та безпеку водія; поділимося досвідом використання машин на індійських та бразильских кар’єрах; розкажемо, як організована система техобслуговування (до речі, у Scania 12 сервісних центрів в Україні) та розкажемо про умови придбання Scania G440 8×4 XT.
Підпишись на нашу розсилку
Дайджест головних новин, презентації обладнання, огляди заходів і багато іншого.
* Ці поля обов'язкові для заповнення.
0