Контроль витрати пального: які існують варіанти?
Понад чверть, іноді – до 40% витрат на перевезення автотранспортом припадає на паливно-мастильні матеріали. Це найвагоміша стаття собівартості: вона більше оплати праці і у кілька разів перевищує амортизаційні відрахування. Висока частка витрат на паливно-мастильні матеріали і в інших галузях – будівництві, виробництві будівельних матеріалів. Контроль витрати пального допомагає підвищити ефективність роботи і рентабельність.
Причини перевитрати пального
Технічних причин підвищеної витрати пального може бути багато: впала потужність двигуна, несправний датчик кисню або температури; розрегульований випередження запалювання у бензиновому моторі або випередження вприскування у дизельному; засмічений повітряний фільтр; не відрегульовані клапанні зазори та інше. Також на витрату пального впливає стиль водіння. Тож ремонтні підрозділи великих підприємств і сервісні центри зобов’язані забезпечити хороший стан агрегатів, а водії – володіти навичками економічного водіння.
Є також чимало схем розкрадання ПММ. Такі схеми часто різноманітні, в одних може бути задіяний тільки безпосередньо водій, в інших відразу кілька співробітників підприємства. Щоб уникнути розкрадань, на підприємствах іноді вводять премії за економію ПММ і штрафи за перевитрату, посилюють контроль за бухгалтерією. Але сучасний і найдієвіший спосіб захисту від втрат – установка систем контролю витрат пального.
Обладнання і системи контролю витрати пального
Найпростіший спосіб контролю – застосування паливних карт. На них облік ведеться у літрах. Це ускладнює переведення зекономленого пального у готівку і позбавляє водія необхідності возити із собою великі суми готівки.
Можна також відстежувати рух транспорту за допомогою системи GPS, а потім зіставляти звітні дані з нормами витрат. Але норми не враховують безліч показників: завантаженість машини, умови руху – в місті чи по заміській магістралі, якість дорожнього покриття та ін.
Яке обладнання для контролю витрати пального можна використовувати:
- проточний прилад контролю витрати пального;
- ємнісний датчик рівня пального;
- CAN-шина (від англ. Controller Area Network – мережа контролерів).
Проточний датчик витрати пального (ДРТ) також називають витратоміром. Він дуже точно (з похибкою 1-3%) вимірює об’єм пального, яке через нього проходить. Інформація йде на бортовий контролер автомобіля.
Ємнісний датчик рівня пального (ДРП) вимірює об’єм пального, його зміни в баку. Похибка – в тих же межах, що у ДРТ. Але цей датчик дозволяє виявляти “мікрозливи” на стоянках, коли мотор вимкнений.
CAN-шина є на більшості сучасних машин. Дані з неї надходять на бортовий контролер автомобіля. CAN-шина забезпечує працездатність силового агрегату (двигуна і коробки передач), антиблокувальної системи гальм, подушок безпеки, рульового механізму, тиску в колесах тощо. На зчитуванні, фіксації і передачі даних з CAN-шини заснована система контролю витрат пального FMS (тобто, з використанням стандарту FMS).
Система контролю витрати пального FMS дозволяє бачити:
– скільки пального було у баку на початок і кінець аналізованого періоду;
– скільки пального заправлено і спожито, а скільки злито;
– пробіг машини за певний відрізок часу;
– середні витрати пального на 100 км на холостому ходу, за мотогодину;
– дані про обороти мотора і швидкість руху машини;
– час роботи мотора, руху автомобіля та ін.
Витрати на установку і обслуговування такого обладнання менше, ніж на ДРТ або ДРП. Але воно дає більше інформації. Дані записуються на встановлений в машині термінал, зчитуються після прибуття у гараж.
Контроль витрати пального на підприємстві
При великих обсягах перевезень і витрачаємих ПММ потрібна система контролю витрати пального і моніторингу транспорту. Зазвичай застосовують контроль витрати пального GPS. Для цього на кожен автомобіль додатково до датчиків встановлюють термінали. Вони містять GPS-приймач, мікроконтролер, флеш-пам’ять і GSM-модем. Дані про переміщення кожної машини, роботу та стан її агрегатів надходять на сервер, в загальну систему моніторингу.
Така система обходиться недешево. Але впровадження такої апаратури і програм призводить до значного скорочення втрат. За даними з відкритих джерел, окупається така система контролю витрати пального в середньому за 3 місяці.
Підпишись на нашу розсилку
Дайджест головних новин, презентації обладнання, огляди заходів і багато іншого.
* Ці поля обов'язкові для заповнення.
0