Види скреперів: основні типи та їх відмінності
Назвою скрепер об’єднані різні за компонуванням агрегати. Їх спільне призначення – пошарова розробка ґрунту, перевезення його на нове місце, і укладення там знову рівним шаром.
Скрепер з’явився у вигляді величезного ковша на колесах рівно сто років тому. Назвали цей агрегат з точки зору застосування – “скребок” (від анг. scrape – шкребти). Його приводила у рух кінна упряж або трактор.
Сьогодні скрепер часто незамінний при зведенні насипів, дамб і гребель, плануванні будівельних майданчиків, риття водних каналів і при розкривних роботах на родовищах корисних копалин.
Скрепер розвивається разом з потребами будівельників
За минулі роки люди, виходячи з конкретних потреб, забезпечили ківш безліччю корисних пристосувань. У результаті вийшло ціле сімейство машин різної комплектації.
Головна відмінність – у типі приводу. Всього їх три: причіпні, напівпричіпні і самохідні.
Причіпні скрепери мають дві осі, у деяких випадках – одну. Шасі несе вагу самого агрегату і ґрунту в ковші. При роботі їх буксує гусеничний трактор або колісний тягач. Як правило, перевозять вміст ковша на відстань не більше 1 км.
Назва напівпричіпний скрепер вже говорить про те, що агрегат є частиною рушійною машини. При цьому близько половини ваги робочих механізмів і вантажу несе шасі тягача.
Якщо тягач – відпочатку складова частина техніки, то це скрепери самохідні. Агрегат, у якому крутне зусилля від мотору на колеса передається механічним шляхом, має тільки два провідних колеса. Це знижує тягу, проходимість. Найчастіше під час завантаження такого скрепера пересуватися йому допомагає трактор-штовхач.
Застосовують і інший спосіб – на задню вісь ковша встановлюють ще один двигун. Але роботу механізмів по такій схемі складно узгодити. Тому зараз найбільш поширені машини з дизель-електричним приводом. У них енергію для мотор-коліс виробляє дизель-генератор тягача.
Скрепери розрізняють за кількома важливими ознаками
Скрепери: класифікація:
- По місткості ковша. Скреперний ківш може бути малий – до 5 м3, середній – від 5 до 15 м3, великий – понад 15 м3.
- За способом завантаження. В агрегатах звичайної конструкції ґрунт заходить у ківш під напором нового, зрізаного ножем, тобто самопливом. Але в міру завантаження опір зростає, ґрунт не може підніматися досить високо. Проблему вирішили, встановивши елеваторний транспортер. Він піднімає зрізаний ножем матеріал і засипає у ківш.
- За способом вивантаження. Скрепери бувають самоскидними – коли ківш перекидається, як кузов самоскиду. З напівпримусовим вивантаженням – днище і задня стінка перекидаються вперед. Коли під дією спеціального приводу задня стінка примусово рухається вперед, цей спосіб називають примусовим.
Іноді агрегати поділяють або об’єднують і за іншими ознаками: приводу виконавчих механізмів, потужності мотору, екологічними показниками та ін. Основні схеми компонування скреперів показані на малюнку 1.
Mарки скреперів
Скрепер – це – високопродуктивна і складна машина. Їх випускають тільки добре оснащені технічно компанії, які мають висококваліфікованих фахівців. Марки скреперів не такі різноманітні, як у інших будівельних машин. Переважно це Caterpillar, John Deere, K-Tec. Зате спектр моделей і технічних характеристик дуже широкий.
У 2019 канадська компанія K-Tec Earthmovers випустила причіпну модель K-Tec 1263ADT. Агрегат розрахований на роботу з зчленованими самоскидами і вміщує 48 м3. Це найбільший у світі скрепер для планування і підготовки території, з тих, що випускаються серійно.
Дещо меншу вантажопідйомність має американський Caterpillar 657G. Потужність його мотору 447 кВт, максимальна швидкість при повному завантаженні 55,5 км/год.
Головна перевага скреперу в тому, що він замінює відразу декілька пристроїв, а його самого замінити важко. Такої корисної комбінації функцій інші машини не мають. Скрепер заданими шарами відсипає ґрунт, сам же його і ущільнює. Про це “ЗАПОВНЮВАЧІ” писали у статті “Розробка грунту – перший етап будівельних робіт”.
Завдяки швидкості руху деякі моделі ефективні при перевезенні ґрунту на 5 і навіть 8 км. Крім того, бездоріжжя – колії, схили, нервування і хиткий ґрунт скрепер долає краще, ніж самоскид.
Підпишись на нашу розсилку
Дайджест головних новин, презентації обладнання, огляди заходів і багато іншого.
* Ці поля обов'язкові для заповнення.
0