Як Укравтодор планує відновлювати мости в Україні

Галузi Стaттi

16 Чер 2020, 11:36

eye-icon

89

comment-icon

0

Мостопад 

20 травня у Дніпропетровській області обвалився міст під час того, як по ньому проходила фура завантажена металевими трубами. Загальна вага фури становила 36 тонн. 

8 червня подібна ситуація сталася у Тернопільській області. Водій фури з 8 тоннами піску не знаючи, що міст аварійний і не придатний для проїзду, заїхав на нього. В результаті цього стався обвал мосту. 

Подібні ситуації були в Україні і раніше. Адже переважна більшість мостових переходів була побудована понад 40 років тому. Тож строк експлуатації багатьох з них вже добігає кінця. А враховуючи ненормативні навантаження, спричинені перевантаженими фурами, багато з мостів знаходятся в дійсно плачевному стані. 

Вирішення проблеми потребує ґрунтовного підходу

Питання незадовільного стану мостового господарства вже давно потребувало системного вирішення.  

Нещодавно Державне агентство автомобільних доріг України та ДП “Держдор НДІ” розробили концепцію Державної цільової економічної програми відновлення мостів на автомобільних дорогах загального користування державного та місцевого значення на 2020 – 2025 роки. 

Усього в Україні нараховується 16 тис 155 мостів, понад 10 тис не відповідають сучасним нормам і стандартам за габаритами і вантажопідйомністю, понад 2 тис потребують термінового ремонту.
  • Проте ці цифри можуть бути ще вищими, адже було обстежено лише 35% від загального числа мостів, це понад 5 600 об’єктів мостового господарства.
  • Виявилось, що у справному стані лише 2% споруд.
  • Середній вік мостів становить 56 років, а 81% збудовано понад 40 років тому. 
  • Лише 36% мостів за ваго-габаритними параметрами відповідають сучасним стандартам.
  • Близько 3% не можна експлуатувати в принципі. 
  • Кількість непрацездатних та аварійних об’єктів зростає дуже швидко.
  • Так, за минулі 5 років їх кількість подвоїлася і становить 152, в тому числі на дорогах державного значення 124, місцевого – 28. 

Найближчі плани і перспективи

Програма відновлення мостів розрахована на 5 років. Тож якісь мостові переходи будуть ремонтувати в першу чергу, вже цього року, інші – у наступні роки. 

Розробники концепції керувались двома критеріями – запити від місцевої влади та критичність стану споруд. Перш за все ремонтуватимуть мости 4 та 5 категорії, тобто ті, що непридатні та обмежено придатні до експлуатації. У них ризики такі ж, як у мосту поблизу Нікополя, пояснив під час брифінгу голова Укравтодору Олександр Кубраков. 

Об’єктів, що належить відновити протягом наступних п’яти років, нарахували 1 385. На цю мету знадобиться 28,7 мільярда гривень. 

Кошти надходитимуть із Державного та місцевого бюджетів, а також від інвесторів та міжнародних фінансових організацій. Поточного року відновлять по 3-4 мости у кожній області. Але при цьому ще далеко не всі об’єкти обстежені. 

Тому, як зазаначив голова відомства, план такий: протягом найближчих півтора року дослідити стан всіх мостів, усіх штучних споруд, які є на балансі Укравтодору і обласних держадміністрацій. І рік за роком почати їх відновлювати.

Цьогоріч намічено відремонтувати 73 споруди. Загалом цього року на відновлення мостів необхідно 3,5 мільярда гривень. На підтримання в експлуатації та збереження передбачено ще 480 мільйонів гривень. Додатково до названого обсягу є проєктна документація ще на 60 об’єктів. На половину із цієї кількості документація пройшла експертизу. Для решти потребує корегувань.

Питання обговорювалося з експертами. Враховуючи нагальну необхідність, на думку учасників обговорення, акцент із самого початку слід робити на капітальних ремонтах, поліпшенні вагогабаритних показників. Захисту від руйнування ваговозами сприятиме застосування систем зважування у русі Weigh-in-motion (WiM).

Наразі концепція державної програми відновлення мостів перебуває на етапі обговорення, ознайомитися з нею можна на сайті відомства. Після прийняття та врахування зауважень і пропозицій від громадськості, буде підготовлено розпорядження Кабінету Міністрів щодо ухвалення програми, уточнення до Державного та місцевих бюджетів. 

Слід починати вже зараз

Як зазначив Олександр Кубраков, проєкт відновлення мостів максимально спрямований на підтримку національного виробника.

“Це позитивний сигнал для всіх, в першу чергу – для мостобудівних компаній. Для проєктних організацій, які можуть розраховувати, що на їх послуги буде попит з боку органів державної влади. Для учнівської молоді – про те, що росте потреба у відповідних спеціалістах”, 

– заявив очільник Укравтодору.

На початковому етапі доведеться перебороти певні труднощі. Головна з них – брак техніки та спеціалістів відповідної кваліфікації. Адже останніми роками на ринку працювали лише 13 вітчизняних компаній з ремонту та будівництва штучних споруд. 

Але наша країна має досить розвинену промисловість. Тож опори, фундаменти, металоконструкції, щебневі матеріали й цемент можна виробити в Україні. Тому очікується, що локалізація при будівництві становитиме 90%. 

“ЗАПОВНЮВАЧІ” поспілкувалися на цю тему з директором ДП «ДерждорНДІ», кандидатом економічних наук Артемом Безуглим.

– Чи готовий, на Вашу думку, вітчизняний бізнес до освоєння розширеного поля робіт?

Ми починаємо масштабне будівництво. А попит, як відомо, породжує і пропозицію. Програма розрахована на перспективу. Тому бізнес вкладатиме кошти, залучатиме людей. Я думаю, що дорожньо-будівельні компанії відкриватимуть у себе нові напрями, включаючи і мостове будівництво. Без сумніву, будуть і нові підприємства.

– Як вирішуватиметься одна з головних проблем – кадрова?

Так, країні потрібні фахівці дорожньої галузі, а мостової – особливо. Найближчими роками на них буде шалений попит. А відтак – і висока оплата праці. Вже зараз навіть після другого курсу студент має можливість добре заробляти, працювати, набувати практичного досвіду. Тому зростатиме зацікавленість молоді у набутті престижної професії. Думаю, що повернуться додому і ті спеціалісти, що донедавна будували мости в Україні, а зараз знайшли роботу за кордоном.

– На що перш за все слід звернути увагу підрядникам?

На дотримання тих кваліфікаційних критеріїв, що передбачені законодавством. Усього їх чотири:

  1. Вимоги до техніки, яка буде задіяна в роботах. Підрядна організація повинна мати її у власності або взяти в оренду, лізинг. Умови тендерів передбачатимуть не лише будівництво, а й проєктування. Не маючи сучасного оснащення підрядник не зможе у визначені строки розробити проєкт. 
  2. Кадри. Треба підтвердити, що організація має відповідну кількість кваліфікованих працівників. 
  3. Досвід роботи на аналогічних контрактах. Тут є проблема, бо останніми роками роботи на мостах майже не велись. Тому доведеться залучати широкий спектр субпідрядників. Конкуренція не буде легкою. Адже до участі в тендерах матимуть доступ і закордонні компанії. Але для нас важливо, щоб кожна вкладена гривня поверталася в економіку. Тому, впевнений, що перевага надаватиметься тому підряднику, який, наприклад, буде залучати більше вітчизняних робітників і застосовувати вітчизняні матеріали. Відновлення мостів – це шлях до розвитку вітчизняного виробника. І дати змогу відновити те, що забуте або втрачене. 
  4. Фінансова спроможність. Перевага надаватиметься надійним, стабільним підприємствам. 

Серед нецінових критеріїв напевне будуть екологічні вимоги. Наприклад застосування металургійних шлаків, скажімо, у нижніх шарах на підході до мостів.

Розробники програми підрахували, що її виконання створить близько 15 тис 600 робочих місць у мостобудівній та суміжних галузях; сприятиме підвищенню безпеки на мостах; скороченню обмежень щодо швидкості руху, маси й габаритів транспорту. 

Нагадаємо, що протягом наступних п’яти років в інфраструктуру країни буде вкладено понад 20 мільярдів доларів. Вони підуть зокрема на будівництво доріг, розвиток морських портів та нарощування оборонних потужностей.

Підпишись на нашу розсилку

Дайджест головних новин, презентації обладнання, огляди заходів і багато іншого.

*

* Ці поля обов'язкові для заповнення.

Advertisement

Матеріали по темі

Якісна асфальтобетонна суміш у потрібній кількості в потрібний час

Якісна асфальтобетонна суміш у потрібній кількості в потрібний час

У цій статті йтиметься про те, наскільки важливо при проєктуванні асфальтобетонного заводу продумати все до дрібниць, щоб створити установку, здатну задовольнити різні запити клієнтів.

21 Лют 2022, 11:10

eye-icon

37

comment-icon

0

Чотири проблеми в гірничодобувній промисловості, які доведеться вирішувати вже в найближчому майбутньому

Чотири проблеми в гірничодобувній промисловості, які доведеться вирішувати вже в найближчому майбутньому

У найближчому майбутньому гірничодобувну промисловість очікує безліч цікавих змін. Вже сьогодні ми бачимо, які переваги дають нові технології, і як вони впливають на безпеку, продуктивність і сталий розвиток.

17 Лют 2022, 10:00

eye-icon

75

comment-icon

0

Чи готові наші автомобільні дороги до появи безпілотних автомобілів?

Чи готові наші автомобільні дороги до появи безпілотних автомобілів?

Абревіатури CAV, V2X, C-ITS, CCAM різні, але всіх їх об'єднує те, що вони позначають взаємодію між дорожньою інфраструктурою і транспортними засобами, спрямоване на підвищення ефективності регулювання транспортних потоків, зниження викидів від автотранспорту, а також підвищення безпеки руху і поліпшення комфорту під час поїздки.

13 Січ 2022, 10:38

eye-icon

33

comment-icon

0

Advertisement