Кар’єрні самоскиди – кити автомобільного світу

Спецтехнiка Стaттi

6 Бер 2020, 11:36

eye-icon

250

comment-icon

0

Більшість з цих машин не побачиш на міських вулицях. Послуги кар’єрних самоскидів потрібні там, де немає автомобільних доріг. Їх середовище – кар’єрні серпантини з нерівними, важкопрохідними ділянками, крутими поворотами. Мотори, ходова частина, колеса таких машин пристосовані до тривалих спусків та підйомів із солідною вагою у кузові. Це автомобілі високої вантажопідйомності: потужні, маневрені, здатні пересуватися по твердому покриттю та працюючі у комплексі з важкими екскаваторами. Існує кілька видів їх конструкції.

Великовантажні кар’єрні самоскиди класичної компоновки

Звичний, що склався за багато років образ кар’єрного самоскида – величезна чотириколісна машина з хребтовою або лонжеронною рамою і трикутним збоку (V-образним) кузовом. Така конструкція виправдана і називається класичною. Широко розставлені на вісях колеса дають автомобілю хорошу маневреність.

Так, наприклад кар’єрні самоскиди Komatsu HD785-8 вантажопідйомністю 92,2 т можуть розвернутися на майданчику радіусом 10,1 м. Це покращує можливості для маневрування у кар’єрах.

Komatsu HD785-8.

У таких автомобілів нижче центр ваги, менше висота підйому кузова для розвантаження. Це зменшує небезпеку перекидання. Двохосьовий з короткою рамою має велику жорсткість при відносно малій масі. Через мінімальну кількість коліс нижче витрати на обслуговування і ремонт ходової частини. Широкі шини великого діаметра менше відчувають нерівності на дорозі, зростає плавність ходу і прохідність.

Як правило, класичні машини роблять задньопривідними з механічною трансмісією або повноприводними – з електромеханічною. Останні зустрічаються частіше: у них легше забезпечити незалежне управління кожним з мотор-коліс. Міцна, з мінімумом зношуваних з’єднань конструкція дозволяє створювати вантажівки надвеликої вантажопідйомності. Серед них – кар’єрні самоскиди Komatsu 830E-5, які перевозять до 227 т породи. Енергію для їх електромоторів виробляють дизель-генератори потужністю 1864 кВт.

Серед найбільших самоскидів класичної компоновки Liebherr T282C. Він має вантажопідйомність 400 т. Електромотори у кожному колесі забезпечують електроенергією дизель-генератор потужністю 3650 к.с.

Перевезення кар’єрного самоскида – справа непроста. Зазвичай важкі машини доставляють до місця експлуатації по частинах і там збирають. Через величезну масу і розміри їх не можна експлуатувати на дорогах загального користування. Кар’єрні самоскиди класичної компоновки працюють переважно на глибоких кар’єрах з крутим нахилом дороги.

Машини, які “виросли” і перейшли із класу в клас

Деякі автомобілебудівні корпорації йдуть по шляху підвищення універсальності машин, раніше не використовуваних у кар’єрах.

Наприклад, Volvo CE, Liebherr, Terex, CAT, Hitachi, XCMG і деякі інші пропонують в якості кар’єрних шарнірно-зчленовані самоскиди великої вантажопідйомності. Моторний відсік з кабіною і кузов таких автомобілів можуть вільно нахилятися і повертатися один щодо іншого. Це підвищує проходимість і маневреність.

Виросли з класу землевозов кар’єрні самоскиди Volvo A60H оснащені 1800-сильними дизелями. Їх повна маса 98,4 т і вантажопідйомність 55 т. Детально про шарнірно-зчленовані вантажівки читайте статті “Самоскиди: від малюка до гіганта”.

Слід зауважити, що останнім часом зчленовані самоскиди, особливо з електромеханічним приводом на всі колеса, все більше витісняють класичні кар’єрні з вантажопідйомністю менше 75 т.

Прекрасно проявили себе кар’єрні самоскиди, які “виросли” з дорожніх.

Вони оснащені посиленими рамами, підвісками, кузовами, трьох- або чотирьохвісними шасі. Мають вантажопідйомність від 25 т, деякі – понад 40 т. Їх конструктивні рішення дозволяють швидко рухатися і розвантажуватися. Такі машини часто вдвічі перевершують по продуктивності і економічності машини тієї ж вантажопідйомності з хребтовою рамою.

Навесні минулого року в Україні з’явилися перші кар’єрні самоскиди Scania G-440 8×4 XT. Два автомобіля придбало підприємство “Гірник” у Полтавській області. Минулого місяця такі ж вантажівки поповнили парк Томашгородського каменедробильного заводу. 

Кар’єрними їх зробили міцні рама та кузов, потужний двигун, міцні витривалі шасі, додаткові системи гальмування. При нормальному завантаженні ці самоскиди перевозять 40 тонн гранітної породи, конструкція допускає короткочасне перевантаження 25%.

Рамні лонжерони виконані зі сталі товщиною 17,5 мм. Кузов виготовлений із високолегованої сталі Hardox – 450. Борта мають товщину 10, днище – 15 мм. Задній здвоєний візок має вантажопідйомність 36, даі передніх – по 11,5 т. Двигун потужністю 440 к.с. здатний видати обертальний момент 4100 Н / м. Для гарного охолодження він забезпечений збільшеним радіатором. Встановлена ​​на коробці передач система Scania Retard може видавати гальмівне зусилля 4100 Н/м. Це дозволяє повністю завантаженій машині не розганятися навіть на схилі.

Кар’єрний самоскид Scania демонструє гарну витривалість і економічність. Працює у важких умовах, з високою продуктивністю по 20 годин на добу. За словами керівника підприємства їх середня швидкість вдвічі вище, ніж у куплених раніше машин з хребтової рамою.

За даними фахівців обох підприємств нові вантажівки на тонно-кілометр перевезеного вантажу витрачають удвічі менше палива, ніж попередні класичні. Але головним при виборі виявилася ціна: нижча, ніж у аналогічних машин подібного класу.

Детально про позитивний досвід експлуатації кар’єрних самоскидів Scania G440 8×4 XT ми розповіли у статтях “Важкий кар’єрний самоскид Scania: перші враження”, “Виробник щебеню поділився досвідом використання кар’єрного самоскида Scania” та відеоогляді.

На вантажівку Scania зовні і за технічними характеристиками схожий MAN – кар’єрний самоскид компанії MAN Truck & Bus. Чотирьохвісний повнопривідний MAN TGS 41.480 8×8-WW оснащений кузовом із високоміцної сталі: Hardox-450 (днище товщиною 12 мм), Hardox-400 (8-міліметрові борти). Може перевозити 41 т вантажу.

У вантажівці Western Star 6900 XD від американського відділення Dimler взагалі важко впізнати кар’єрний самоскид.

Кар’єрний самоскид Western Star 6900 XD.

У нього великий моторний відсік розташований попереду кабіни – як у звичних КрАЗів або старих радянських МАЗів. Але вантажопідйомність 40 т, кузов об’ємом 50 м3, 550-сильний двигун, потужні провідні мости роблять його найбільш придатним саме для кар’єрів.

Кар’єрні самоскиди за схемою дорожніх виготовляють також фірми Renault, Volvo, Tatra, Howo та інші.

Для збільшення обсягів перевезень на кар’єрах іноді використовують причепи автопотяги.

Вони включають сідельний тягач і кілька причепів. Як магістральний кар’єрний самоскид на алмазному кар’єрі в Якутії вже кілька років працюють вантажівки Scania. У зчепленні з двома причепами трьохстороннього вивантаження Meiller Kipper такий автопоїзд вивозить 110 т руди.

Китайські кар’єрні самоскиди

За кількістю марок і моделей кар’єрних самоскидів усіх перевершує Китай. Відомі марки Sany, Tonly, Sinotruk, LGMG, Yutong, XCMG.

Переважно за класичною схемою побудовані машини моделей Sany. Вантажопідйомність кар’єрного самоскида Sany SRT95 – 95 т, потужність мотора 1050 к.с. Кузов вміщує 60 м3. Машина оснащена механічною трансмісією і здатна рухатися зі швидкістю 47 км/год.

Повнопривідний самоскид Tonly TL863 корпорації Shaanxi Tonly Heavy Industries Co, Ltd виготовлений за трьохвісною схемою з двома провідними мостами. При власній вазі 22 т може перевозити до 60 т породи. 375-сильний мотор дозволяє розвивати швидкість 45 км/год.

Трьохвісний кар’єрний самоскид HOWO ZZ 5707C3840AJ випускається компанією Sinotruk. Машина обладнана двигуном на 371л.с. Має просторий кузов – 32 м3, вантажопідйомність 50 т. Максимальна швидкість 50 км/год.

Така ж трьохвісна задньопривідна схема у машини Yutong YT3621. Вона теж може перевозити 50 т. 375-сильний двигун забезпечує швидкість 30 км/год.

Корпорація XCMG випускає кар’єрні самоскиди з хребтової рамою, зчленовані і дорожньої компонування. У класичній кар’єрній машині XCMG XDM91 двигун розвиває потужність 1 064 к.с. У V-образному кузові вона може перевозити 91 т. Максимальна швидкість – 48,5 км / год. Кар’єрний самоскид XCMG XDA40 побудований за зчленованою схемою. Оснащений потужним – 516 к.с. – мотором. У кузові ємністю 24 м3 може перевозити до 39 т зі швидкістю 60 км/год. Фірма випускає кілька моделей машин, побудованих за схемою дорожніх. Їх вантажопідйомність від 31 до 60 т.

Ремонт кар’єрних самоскидів: краще попередити поломку

Великі кар’єрні самоскиди – найдорожчі автомобілі у світі. Ціни на новий, в залежності від моделі та продуктивності, можуть коливатися від 3 до 160 мільйонів гривень. Якщо відбувається серйозна поломка, машина надовго виходить із ладу. Тому ремонт кар’єрного самоскида істотно впливає на роботу.

Знаючи, скільки коштує кар’єрний самоскид, і якими втратами виробництва обходиться простій, власники прагнуть підтримувати високий коефіцієнт готовності. Для цього машини треба періодично обслуговувати, замінювати зношені вузли і деталі ще до того, як ті вийдуть з ладу. Правильно експлуатувати вантажівки, своєчасно виявляти відхилення у функціонуванні механізмів допомагають системи телеметрії.

Наприклад, електроніка, якою оснащений шведський кар’єрний самоскид Scania G440 8×4 XT постійно стежить за його технічним станом. Комп’ютер діагностує можливі відхилення у функціонуванні агрегатів, виявляє неполадки, попереджає про можливі поломки. Сам повідомляє про це сервісну службу. Оператор відразу бачить ці повідомлення і може підказати водієві або ремонтникам. При помилці водія – спробі перевищити допустимий режим роботи мотора комп’ютер відразу переводить його в оптимальний. При своєчасному і якісному обслуговуванні у перший рік роботи машина має коефіцієнт готовності 0,98. Протягом наступних чотирьох фірма гарантує 0,95, і далі – не нижче 0,9.

Сучасні складні автомобілі зазвичай ремонтують у сертифікованих сервісних центрах. Капітальні ремонти складних агрегатів, наприклад двигунів, проводяться на підприємствах-виробниках або в нечисленних філіях. Вартість капітального ремонту приблизно дорівнює половині вартості нової машини. Пробіг її після капремонту – близько 75% від пробігу до нього. За весь термін служби самоскид капітально ремонтують один раз.

У великих машин великі перспективи

Нова концепція в конструкції кар’єрних самоскидів – модульна конструкція, збільшення кількості мостів. Такі машини словенської компанії ETF Mining. Новий кар’єрний самоскид – п’ятивісевий MT240. Всі його колісні візки керовані. У машини висока проходимість і прекрасна маневреність: вона здатна розвернутися практично на місці. Кількість коліс можна міняти від чотирьох до двадцяти. На двадцятиколісному самоскиді – чотири дизеля загальною потужністю 2574 к.с. Його вантажопідйомність 218 т.

Довжина машини у двохвісному варіанті 12,5 м. У восьмивісному варіанті це буде найбільший кар’єрний самоскид у світі: довжина 29 м, вантажопідйомність 760 т. У такому варіанті він перевершить нинішнього світового лідера БелАЗ-75710 – кар’єрний самоскид, який розрахований на перевезення 450 т.

Завдяки модульній конструкції на базі існуючих елементів можна створювати кар’єрні самоскиди вантажопідйомністю від 88 до 363 т. Є можливість об’єднання відразу декількох вантажівок в один автопоїзд. Таким чином вантажопідйомність MT240 можна довести до 870 т.

Серед перспективних напрямків розвитку кар’єрних самоскидів також створення безпілотних автомобілів. У серпні 2018 року на шахті Rio Tinto у Західній Австралії почався перший етап випробувань транспортної системи нового покоління. Вона включає в себе автономну вантажівку Scania XT 4×8. Компанія випробовує й іншу автономну машину. Новий кар’єрний самоскид Scania AXL складений за модульним принципом. Вантажівкою керує інтелектуальне середовище. До неї входять відеокамери, радари, лазерні системи навігації та ідентифікації оточення. На підставі отриманих даних комп’ютер вибудовує об’ємну модель місцевості, що оточує автомобіль. Вона може пристосуватися до конкретних умов роботи в кар’єрах, на шахтах та інших майданчиках.

Підпишись на нашу розсилку

Дайджест головних новин, презентації обладнання, огляди заходів і багато іншого.

*

* Ці поля обов'язкові для заповнення.

Залишити коментар:

Advertisement

Скреперы K-Tec

Матеріали по темі

Вибираємо вилковий навантажувач: класифікація і характеристики

Вибираємо вилковий навантажувач: класифікація і характеристики

Вибираємо вилковий навантажувач для покупки або оренди. Дізнайтеся всі деталі, як вибрати вибрати навантажувач, чому так важливо врахувати тип двигуна, потужність, вантажопідйомність і навіть розмір вилкової каретки.

2 дні.тому

eye-icon

8

comment-icon

0

Світова прем'єра: компанія Liebherr представляє нове покоління шарнірно-зчленованих самоскидів

Світова прем'єра: компанія Liebherr представляє нове покоління шарнірно-зчленованих самоскидів

Нова машина спроєктована з використанням останніх науково-технічних досягнень і перевірена в ході комплексних випробувань в умовах граничних навантажень відповідно до вимог найвищих стандартів якості. Тепер компанія Liebherr може запропонувати клієнтам повний спектр сучасного обладнання для виконання землерийно-транспортних робіт.

13 Лис 2020, 11:35

eye-icon

31

comment-icon

0

Дорожні котки: види і призначення

Дорожні котки: види і призначення

Щоб оптимально підібрати техніку, потрібно враховувати вагу котка асфальтоукладача, функції, розміри вальців, надійність виробника і багато інших чинників.

9 Лис 2020, 11:02

eye-icon

27

comment-icon

0

Advertisement