Виробники кар’єрних самоскидів: на вістрі науково-технічного прогресу

Спецтехнiка Стaттi

12 Бер 2020, 14:22

eye-icon

254

comment-icon

0

Світові обсяги видобутку корисних копалин кар’єрним способом ростуть з року в рік. За сто років загальне споживання ресурсів збільшилося в 14 разів. Постійно зростає потреба у високопродуктивних транспортних засобах для доставки видобутої сировини на переробку. Тому свої кар’єрні самоскиди виробники постійно вдосконалюють. Збільшують вантажопідйомність, швидкість руху, скорочують час виконання операцій, підвищують надійність і невибагливість, тобто продуктивність машин. Іноді, з огляду на умови роботи ці самоскиди називають позашляховими.

Кар’єрні самоскиди Volvo: рух у двох сегментах

Корпорація Volvo Construction Equipment вийшла на ринок позашляхових самоскидів у 1996 році. Більшість з них – шарнірно-зчленовані. Серед “найменших” – кар’єрні самоскиди Volvo A25F. Вони укомплектовані двигуном на 315 к.с. і мають вантажопідйомність 24 т. У більш потужної моделі Volvo A30F 357- сильний мотор і вантажопідйомність 28 т. Обидві машини з вантажем можуть розвивати швидкість 53 км/год. Найбільший серед шарнірно-зчленованих кар’єрних самоскидів Volvo A60H перевозить 55 т породи.

У 2018 році кар’єрні самоскиди Вольво поповнилися серією з чотирьох моделей, побудованих за класичною схемою, з хребтової рамою і V-подібним кузовом. Новинка – продукт об’єднання технологій власних і Terex Trucks, яку Volvo CE придбала в 2014 році.

Варто відзначити, Terex у будівництві кар’єрних самоскидів досягла багато чого. У 1974 році компанія побудувала кар’єрний самоскид Тitan. Протягом чверті століття він був найбільшим та найпотужнішим у світі. Вантажівка розміщувалася на трьохвісному шасі. Електроенергію для чотирьох задніх мотор-коліс виробляв генератор. Його приводив у дію дизель залізничного тепловоза потужністю 3300 к.с. Машина могла перевозити 350 т.

Кар’єрний самоскид Titan від Terex.

Менша з нинішніх машин Volvo R45D має вантажопідйомність 45, найбільша, R100E – 100 т. З переходом на випуск під маркою Volvo випуск кар’єрних самоскидів Terex Trucks поступово припиняється.

Кар’єрні самоскиди Caterpillar поєднують авангард і консерватизм

Один з найстаріших виробників важкої землерийної і транспортної техніки почав випускати великі самоскиди порівняно нещодавно.

Перший кар’єрний самоскид Caterpillar 769B виготовили у 1963 році. Він мав вантажопідйомність 32 тонни і двигун потужністю 415 к.с. Машини швидко стали популярними в гірничодобувній промисловості. Тепер кар’єрні самоскиди Cat – в числі найпоширеніших у світі. Компанія випускає десятки моделей.

Кар’єрний самоскид Caterpillar 770.

Найменша з них Caterpillar 770. Вона оснащена 482-сильним двигуном і може перевозити 36,3 т породи зі швидкістю 74,8 км/год. Слід зазначити, що кар’єрний самоскид Катерпіллер – в числі найбільш швидкохідних у світі. Мабуть, цьому сприяє гідромеханічний спосіб передачі обертання з двигуна на колеса. Від цієї концепції компанія не відступає і до цього дня.

Так, кар’єрний самоскид Caterpillar 797f з 4056-сильним двигуном може везти вантаж зі швидкістю 67,6 км/год. Його вантажопідйомність 363 т – світовий рекорд для машин з гідромеханічною трансмісією. Його попередник, що випускався до 2009 року, теж світовий рекордсмен, кар’єрний самоскид Caterpillar 797В має вантажопідйомність 345 т.

Машини Caterpillar – одні з найбільш наповнених електронікою. Бортовий комп’ютер аналізує сотні параметрів і при необхідності коригує роботу двигуна, трансмісії, гальмівної системи. Електроніка обирає найбільш підходящі моменти для перемикання передач, не допускає блокування коліс і відходу з траєкторії при гальмуванні. У момент старту або підйому з кар’єру електроніка збільшує крутний момент на 22%.

Caterpillar – піонер у створенні безпілотних “кар’єрників”. Перший був представлений в 1996 році. Розроблена у компанії система дистанційного керування дозволяє переробити в безпілотник не тільки Caterpillar, а й машини інших марок. Починаючи з 2013 року компанія поставила в Австралію на рудники 56 автономних самоскидів Cat 793F. А в 2017 році отримала замовлення на модифікацію ще сотні.

Родом з Японії: Кар’єрний самоскид Komatsu і Хітачі

Випуск кар’єрних самоскидів у Японії розпочався у 1973 році. Це були Komatsu HD1200 класичної схеми.

Вантажівки вантажопідйомністю 120 т рухалися за рахунок 1200-сильними дизелями. Обертання на колеса передавалося через гідромеханічну трансмісію. Машини випускалися до кінця 90-х років, деякі працюють і зараз. У 80-х роках лінійка розширилася до восьми моделей. Вони були оснащені двигунами потужністю 280-890 к.с. До кінця 90-х класичних моделей було вже 18. Зараз компанія випускає машини з гідромеханічним приводом, вантажопідйомністю від 36,5 до 141 т. Вони позначаються літерним поєднанням HD.

Кар’єрний самоскид Komatsu 930E.

У 1995 році вийшов найбільший в світі дизель-електричний кар’єрний самоскид Komatsu 930E. На машині вантажопідйомністю 301 т встановлені електричні мотори, вмонтовані в ступиці заднього моста. Постійний струм для них виробляє дизель-генератор потужністю 2686 к.с. Згодом вантажопідйомність довели до 327 т, а потужність приводу до 3500 к.с. У цю ж лінійку входять ще 6 машин. Деякі з них випускаються і донині. Останніми роками мотори і генератори постійного струму на кар’єрних самоскидах витісняють агрегати перемінного струму: вони легше і компактніше. Найбільший електромеханічний самоскид компанії Komatsu 980E може перевозити 369 тонн вантажу.

З 2008 року компанія почала поставляти в Австралію і Чилі безпілотні самоскид-позашляховики Komatsu 930E і Komatsu 830E. Вони включені в інтелектуальне середовище, яка складається з відеокамер, лазерних датчиків, радарів, електронних процесорів та іншого обладнання.

Паралельно з машинами класичної компоновки Komatsu випускає шарнірно-зчленовані кар’єрні самоскиди. Серед них тривісні HA250 і HA270 вантажопідйомністю 25 і 27 т.

Кар’єрні самоскиди Хітачі з’явилися в 1994 році, після того як компанія Hitachi, Ltd придбала у концерну Volvo частину акцій канадської фірми Euclid. Повністю активи Euclid компанія викупила в 2000 році. На початковому етапі лінійка Hitachi включала 9 моделей вантажопідйомністю від 30 до 290 т. Зараз кар’єрні самоскиди Хітачі випускаються у Канаді, Японії, Індії. Найважчий з них – EH5000 з хребтової рамою і приводом від змінного струму. Його вантажопідйомність 296 т. Машина з цієї ж серії – EH4000CII вантажопідйомністю 222 т спеціально розроблена для експлуатації в умовах півночі.

Найвизначніші кар’єрні самоскиди

Німецькі кар’єрні самоскиди Liebherr побудовані з використанням довговічних компонентів, відрізняються тривалими міжсервісними періодами і високим коефіцієнтом технічної готовності. Liebherr T282B – найбільший у світі самоскид, який оснащений двигунами змінного струму. Його вантажопідйомність 363 т, максимальна швидкість 64 км/год.

Серед кар’єрних самоскидів для перевезення вугілля виділяється кар’єрний самоскид Kress 200CIII Coal Hauler.

Це дітище американської компанії Kress. У нього кузов зроблений у формі перевернутої призми, з нижнім розвантаженням. Низька посадка і аеродинамічні обтікачі дозволяють машині з вантажем 220 т розганятися до 68 км/год. Передні і задні колісні візки повертаються на 85°. Завдяки цьому вантажівка може розвертатися практично на місці.

WTW 220e – китайський самоскид з 16 колесами. Свою компоновку продукт державної авіакосмічної компанії CSSG, очевидно, отримав від мобільних ракетних комплексів. В експортному варіанті він називається Sanjiang CASIC або M-HT5220. У нього 12 коліс – ведучі. Кожне оснащене електродвигуном в 150 к.с. Харчування дає дизельний генератор. Машина має довжину 15 м, ширину 7,2 м, і висоту 7,2 м, вантажопідйомність самоскида 220 тонн.

Ще один крок, який перетворив кількість в якість

За 120 років існування шведська компанія Scania встигла створити машини, які користуються попитом у різних сегментах. Серед них міські вантажівки, тягачі для далеких рейсів, армійські всюдиходи, пожежні автомобілі, автобуси, важкі самоскиди. Об’єднавши високу міцність, прохідність, витривалість, вантажопідйомність з новітніми досягненнями вимірювальної, обчислювальної техніки, конструктори створили автомобіль Scanіa G440 8×4 XT.

Він взяв найважливіші якості дорожнього самоскида – паливну економічність, високу швидкість руху, швидкість розвантаження. Додав вантажопідйомність понад 40 т, прохідність, потужне гідравлічне гальмування на спусках, надійні системи контролю та телеметрії і став відмінним кар’єрним самоскидом. Докладніше про Scanіa G440 8×4 XT читайте у наших матеріалах: “Перші результати ефективності нових кар’єрних самоскидів Scania G440 8×4 XT в Україні“, “Важкий кар’єрний самоскид Scania: перші враження“, “Кар’єрний самоскид Scania G440 8×4 XT: перші враження“.

Виробники гірничого обладнання враховують, що найвищу віддачу від техніки можна отримати, коли технічні параметри екскаваторів (ємність ковша, висота і винос стріли та ін.) добре узгоджені з параметрами самоскидів. Тому випускають таку техніку, щоб покупець міг зібрати оптимальний комплект.

Підпишись на нашу розсилку

Дайджест головних новин, презентації обладнання, огляди заходів і багато іншого.

*

* Ці поля обов'язкові для заповнення.

Advertisement

Матеріали по темі

Основи автоматизації роботи одноківшевих екскаваторів

Основи автоматизації роботи одноківшевих екскаваторів

Захоплюючі уяву технології автоматизації роботи екскаваторів постійно розширюють межі можливостей цих популярних машин.

11 Лют 2022, 10:00

eye-icon

88

comment-icon

0

Найцікавіші новинки, представлені на виставці CES 2022

Найцікавіші новинки, представлені на виставці CES 2022

У міжнародній виставці побутової електроніки Consumer Electronics Show, яка пройшла в січні цього року в Лас-Вегасі, взяли участь кілька компаній, що представляють галузь важкого машинобудування.

10 Лют 2022, 10:33

eye-icon

59

comment-icon

0

Відмова будівельної техніки - три загрози для рентабельності вашого бізнесу

Відмова будівельної техніки - три загрози для рентабельності вашого бізнесу

Техніка на будівельному майданчику вимагає належного догляду і дотримання правил експлуатації, тоді вона буде працювати для вас з повною віддачею. В іншому випадку вам доведеться заплатити свою ціну.

7 Лют 2022, 10:00

eye-icon

21

comment-icon

0

Advertisement