Виробники кар’єрних самоскидів: на вістрі науково-технічного прогресу
Світові обсяги видобутку корисних копалин кар’єрним способом ростуть з року в рік. За сто років загальне споживання ресурсів збільшилося в 14 разів. Постійно зростає потреба у високопродуктивних транспортних засобах для доставки видобутої сировини на переробку. Тому свої кар’єрні самоскиди виробники постійно вдосконалюють. Збільшують вантажопідйомність, швидкість руху, скорочують час виконання операцій, підвищують надійність і невибагливість, тобто продуктивність машин. Іноді, з огляду на умови роботи ці самоскиди називають позашляховими.
Кар’єрні самоскиди Volvo: рух у двох сегментах
Корпорація Volvo Construction Equipment вийшла на ринок позашляхових самоскидів у 1996 році. Більшість з них – шарнірно-зчленовані. Серед “найменших” – кар’єрні самоскиди Volvo A25F. Вони укомплектовані двигуном на 315 к.с. і мають вантажопідйомність 24 т. У більш потужної моделі Volvo A30F 357- сильний мотор і вантажопідйомність 28 т. Обидві машини з вантажем можуть розвивати швидкість 53 км/год. Найбільший серед шарнірно-зчленованих кар’єрних самоскидів Volvo A60H перевозить 55 т породи.
У 2018 році кар’єрні самоскиди Вольво поповнилися серією з чотирьох моделей, побудованих за класичною схемою, з хребтової рамою і V-подібним кузовом. Новинка – продукт об’єднання технологій власних і Terex Trucks, яку Volvo CE придбала в 2014 році.
Варто відзначити, Terex у будівництві кар’єрних самоскидів досягла багато чого. У 1974 році компанія побудувала кар’єрний самоскид Тitan. Протягом чверті століття він був найбільшим та найпотужнішим у світі. Вантажівка розміщувалася на трьохвісному шасі. Електроенергію для чотирьох задніх мотор-коліс виробляв генератор. Його приводив у дію дизель залізничного тепловоза потужністю 3300 к.с. Машина могла перевозити 350 т.
Менша з нинішніх машин Volvo R45D має вантажопідйомність 45, найбільша, R100E – 100 т. З переходом на випуск під маркою Volvo випуск кар’єрних самоскидів Terex Trucks поступово припиняється.
Кар’єрні самоскиди Caterpillar поєднують авангард і консерватизм
Один з найстаріших виробників важкої землерийної і транспортної техніки почав випускати великі самоскиди порівняно нещодавно.
Перший кар’єрний самоскид Caterpillar 769B виготовили у 1963 році. Він мав вантажопідйомність 32 тонни і двигун потужністю 415 к.с. Машини швидко стали популярними в гірничодобувній промисловості. Тепер кар’єрні самоскиди Cat – в числі найпоширеніших у світі. Компанія випускає десятки моделей.
Найменша з них Caterpillar 770. Вона оснащена 482-сильним двигуном і може перевозити 36,3 т породи зі швидкістю 74,8 км/год. Слід зазначити, що кар’єрний самоскид Катерпіллер – в числі найбільш швидкохідних у світі. Мабуть, цьому сприяє гідромеханічний спосіб передачі обертання з двигуна на колеса. Від цієї концепції компанія не відступає і до цього дня.
Так, кар’єрний самоскид Caterpillar 797f з 4056-сильним двигуном може везти вантаж зі швидкістю 67,6 км/год. Його вантажопідйомність 363 т – світовий рекорд для машин з гідромеханічною трансмісією. Його попередник, що випускався до 2009 року, теж світовий рекордсмен, кар’єрний самоскид Caterpillar 797В має вантажопідйомність 345 т.
Машини Caterpillar – одні з найбільш наповнених електронікою. Бортовий комп’ютер аналізує сотні параметрів і при необхідності коригує роботу двигуна, трансмісії, гальмівної системи. Електроніка обирає найбільш підходящі моменти для перемикання передач, не допускає блокування коліс і відходу з траєкторії при гальмуванні. У момент старту або підйому з кар’єру електроніка збільшує крутний момент на 22%.
Caterpillar – піонер у створенні безпілотних “кар’єрників”. Перший був представлений в 1996 році. Розроблена у компанії система дистанційного керування дозволяє переробити в безпілотник не тільки Caterpillar, а й машини інших марок. Починаючи з 2013 року компанія поставила в Австралію на рудники 56 автономних самоскидів Cat 793F. А в 2017 році отримала замовлення на модифікацію ще сотні.
Родом з Японії: Кар’єрний самоскид Komatsu і Хітачі
Випуск кар’єрних самоскидів у Японії розпочався у 1973 році. Це були Komatsu HD1200 класичної схеми.
Вантажівки вантажопідйомністю 120 т рухалися за рахунок 1200-сильними дизелями. Обертання на колеса передавалося через гідромеханічну трансмісію. Машини випускалися до кінця 90-х років, деякі працюють і зараз. У 80-х роках лінійка розширилася до восьми моделей. Вони були оснащені двигунами потужністю 280-890 к.с. До кінця 90-х класичних моделей було вже 18. Зараз компанія випускає машини з гідромеханічним приводом, вантажопідйомністю від 36,5 до 141 т. Вони позначаються літерним поєднанням HD.
У 1995 році вийшов найбільший в світі дизель-електричний кар’єрний самоскид Komatsu 930E. На машині вантажопідйомністю 301 т встановлені електричні мотори, вмонтовані в ступиці заднього моста. Постійний струм для них виробляє дизель-генератор потужністю 2686 к.с. Згодом вантажопідйомність довели до 327 т, а потужність приводу до 3500 к.с. У цю ж лінійку входять ще 6 машин. Деякі з них випускаються і донині. Останніми роками мотори і генератори постійного струму на кар’єрних самоскидах витісняють агрегати перемінного струму: вони легше і компактніше. Найбільший електромеханічний самоскид компанії Komatsu 980E може перевозити 369 тонн вантажу.
З 2008 року компанія почала поставляти в Австралію і Чилі безпілотні самоскид-позашляховики Komatsu 930E і Komatsu 830E. Вони включені в інтелектуальне середовище, яка складається з відеокамер, лазерних датчиків, радарів, електронних процесорів та іншого обладнання.
Паралельно з машинами класичної компоновки Komatsu випускає шарнірно-зчленовані кар’єрні самоскиди. Серед них тривісні HA250 і HA270 вантажопідйомністю 25 і 27 т.
Кар’єрні самоскиди Хітачі з’явилися в 1994 році, після того як компанія Hitachi, Ltd придбала у концерну Volvo частину акцій канадської фірми Euclid. Повністю активи Euclid компанія викупила в 2000 році. На початковому етапі лінійка Hitachi включала 9 моделей вантажопідйомністю від 30 до 290 т. Зараз кар’єрні самоскиди Хітачі випускаються у Канаді, Японії, Індії. Найважчий з них – EH5000 з хребтової рамою і приводом від змінного струму. Його вантажопідйомність 296 т. Машина з цієї ж серії – EH4000CII вантажопідйомністю 222 т спеціально розроблена для експлуатації в умовах півночі.
Найвизначніші кар’єрні самоскиди
Німецькі кар’єрні самоскиди Liebherr побудовані з використанням довговічних компонентів, відрізняються тривалими міжсервісними періодами і високим коефіцієнтом технічної готовності. Liebherr T282B – найбільший у світі самоскид, який оснащений двигунами змінного струму. Його вантажопідйомність 363 т, максимальна швидкість 64 км/год.
Серед кар’єрних самоскидів для перевезення вугілля виділяється кар’єрний самоскид Kress 200CIII Coal Hauler.
Це дітище американської компанії Kress. У нього кузов зроблений у формі перевернутої призми, з нижнім розвантаженням. Низька посадка і аеродинамічні обтікачі дозволяють машині з вантажем 220 т розганятися до 68 км/год. Передні і задні колісні візки повертаються на 85°. Завдяки цьому вантажівка може розвертатися практично на місці.
WTW 220e – китайський самоскид з 16 колесами. Свою компоновку продукт державної авіакосмічної компанії CSSG, очевидно, отримав від мобільних ракетних комплексів. В експортному варіанті він називається Sanjiang CASIC або M-HT5220. У нього 12 коліс – ведучі. Кожне оснащене електродвигуном в 150 к.с. Харчування дає дизельний генератор. Машина має довжину 15 м, ширину 7,2 м, і висоту 7,2 м, вантажопідйомність самоскида 220 тонн.
Ще один крок, який перетворив кількість в якість
За 120 років існування шведська компанія Scania встигла створити машини, які користуються попитом у різних сегментах. Серед них міські вантажівки, тягачі для далеких рейсів, армійські всюдиходи, пожежні автомобілі, автобуси, важкі самоскиди. Об’єднавши високу міцність, прохідність, витривалість, вантажопідйомність з новітніми досягненнями вимірювальної, обчислювальної техніки, конструктори створили автомобіль Scanіa G440 8×4 XT.
Він взяв найважливіші якості дорожнього самоскида – паливну економічність, високу швидкість руху, швидкість розвантаження. Додав вантажопідйомність понад 40 т, прохідність, потужне гідравлічне гальмування на спусках, надійні системи контролю та телеметрії і став відмінним кар’єрним самоскидом. Докладніше про Scanіa G440 8×4 XT читайте у наших матеріалах: “Перші результати ефективності нових кар’єрних самоскидів Scania G440 8×4 XT в Україні“, “Важкий кар’єрний самоскид Scania: перші враження“, “Кар’єрний самоскид Scania G440 8×4 XT: перші враження“.
Підпишись на нашу розсилку
Дайджест головних новин, презентації обладнання, огляди заходів і багато іншого.
* Ці поля обов'язкові для заповнення.
0