Інтелектуальна безпілотна спецтехніка: тести і перспективи

Стaттi Технології

25 Лис 2020, 12:23

eye-icon

68

comment-icon

0

Штучний інтелект, повстання машин, безпілотний транспорт … Четверта промислова революція, про яку говорили як про далеке, але неминуче явище, стає реальністю. Новий індустріальний переворот повністю змінює те, як працює, харчується і навіть відпочиває людина. Чим закінчаться такі зміни, нам і належить з’ясувати сьогодні. Розповідаємо про тести і перспективи безпілотних машин, пошуки “золотої середини” між технічним прогресом і ручною працею.

Перші безпілотники в транспортній сфері: четверта промислова революція

“Світ стоїть на роздоріжжі. Соціальні системи, які врятували нас від голоду і злиднів, тепер працюють проти нас. Четверта промислова революція змінює не тільки виробництво, але і саме розуміння того, що таке бути людиною”. Про це пише в своїй книзі Клаус Шваб, президент Міжнародного економічного форуму в Давосі. Саме Клаус Шваб придумав термін “Індустрія 4.0”.

[Беспилотный транспорт Scania AXL упрощает работу на сложных участках]-[Интеллектуальная беспилотная спецтехника: тесты и перспективы] | информационный портал Заповнювачі]
Безпілотний транспорт Scania AXL спрощує роботу на складних ділянках.
Говорячи про інтелектуальну спецтехніку, потрібно визначитися з поняттям «без пілота». З точки зору користувача, це 100% автономність, коли водій або оператор не втручаються в керування транспортним засобом. Сучасні технічні системи зможуть досягти такого рівня не раніше 2025 року. Масова поява на дорогах відбудеться не раніше 2035 року.

Безумовно, деякі складські навантажувачі та екскаватори здатні працювати без участі людини. Однак вони виконують завдання тільки на заданій території або мають сильні обмеження функціонала.

Перші розробки в сфері створення машини без водія почали німецькі інженери в 80-х роках XX століття. Компанія Mercedes представила першу безпілотну вантажівку, яка змогла набрати швидкість 100 км/год, самостійно змінювала смугу і рухалася по заданій траєкторії. Справжнім проривом безпілотного транспорту став седан фірми Tesla Model S, оснащений системою Full Self-Driving.

Беспилотный экскаватор Built Robotics. В кабине никого нет, но спецтехника продолжает работу]-[Интеллектуальная беспилотная спецтехника: тесты и перспективы] | информационный портал Заповнювачі
Безпілотний екскаватор Built Robotics. У кабіні нікого нема, проте спецтехніка продовжує працювати.

Етапи випуску безпілотної спецтехніки

Світові виробники спецтехніки беруть активну участь у”безпілотної гонці”:

  • Seegrid. У 2017 представила робот-навантажувач GP8 6-го покоління. Пристрій оснащений унікальною функцією машинного зору, стереоскопічними відеокамерами для розпізнавання співробітників і вантажів. Автономний навантажувач не тільки піднімає вантажі, але і відвозить їх в задане місце на складі, вивантажує без контролю працівників.
  • Hyundai. У 2019 компанія відправила на південнокорейські підприємства безпілотні машини-навантажувачі, оснащені системою захоплення вантажів і обходу перешкод. Автономний навантажувач позбавляє робочих від фізичних навантажень, відрізняється компактністю і надійністю.
  • Широкі перспективи не тільки у безпілотних складських навантажувачів, а й у землерийної спецтехніки. Компанія Komatsu розробила екскаватор, що працює без оператора. Американський стартап Built Robotics створив екскаватор-безпілотник на основі навантажувача Bobcat. Він орієнтується в просторі з точністю до сантиметра, самостійно відстежує наповнення ковша.
  • Поки робот-навантажувач працює на складі, потужні бульдозери-безпілотники Caterpillar працюють на кар’єрах без операторів. Управління віддалене, але з появою штучного інтелекту воно стане повністю автономним.
  • Що й казати – недавно в Росії був представлений перший безпілотний КамАЗ без кабіни водія. Поки це тестовий зразок, активно ведуться налагоджувальні роботи.

КамАЗ без кабины – это вам не шутки]-[Интеллектуальная беспилотная спецтехника: тесты и перспективы] | информационный портал Заповнювачі
КамАЗ без кабіни – це не жарт.
Піонером “важких безпілотників” вважається компанія Caterpillar. У кінці XX століття американці представили перший в світі самохідний кар’єрний самоскид. В одному з прес-релізів виробник заявив, що автономна техніка – це “більше не експеримент, а справжнісінька реальність”.

Переваги та недоліки такої техніки

Якими перевагами володіє самохідний спецтранспорт? Чому все більше компаній цікавляться даним напрямком та вважають за краще довірити завдання машині, а не людині? На те є кілька причин:

  1. Безпека співробітників. Нещасні випадки на складах і кар’єрах – не рідкість. Краще діставати з-під завалів бездушну техніку, а не загиблих робітників. Це головний аргумент на користь автономних самоскидів і екскаваторів.
  2. Можуть працювати там, де небезпечно перебувати людині. Другий пункт тісно пов’язаний з першим. Далеко не кожен оператор погодиться брати участь у розробці уранових руд через високий ризик опромінення.
  3. Оптимізація витрат. Машини не хворіють, їм не потрібно брати відгули і ходити на обід.

У нашій країні інтелектуальна безпілотна спецтехніка тільки починає розвиватися. Україна поки перебуває на самому початку шляху, і одиниць такої техніки у нас небагато. Ситуація така, що мінуси звучать голосніше плюсів:

  1. По-перше, серйозні фінансові вкладення – потрібно придбати обладнання та навчити персонал.
  2. По-друге, багато моделей далекі від досконалості і потребують модернізації. Говорити про 100% автономності поки не доводиться.
  3. Автоматизація робочих процесів призведе до скорочення найманих працівників і, як результат, можливого зростання безробіття.

Що ще необхідно доопрацювати?

На відміну від безпілотних автомобілів, при роботі спецтехніки необхідно контролювати десятки параметрів. Наприклад, у випадку з комбайном це вибір кута жатки, визначення якості пшениці та ін. Також важливо доопрацювати систему безпеки, щоб безпілотні машини не могли нашкодити людині або іншим об’єктам.

Ще одна проблема юридичного характеру пов’язана зі змінами в законодавстві. Юристам знадобиться не один рік, щоб розробити регламент використання безпілотних систем.

Перспективи застосування інтелектуальної безпілотної спецтехніки

Роботизація будівельної та землерийної спецтехніки відкриває великі перспективи розвитку. Ось лише кілька кейсів застосування:

  • Рішення проблем з нестачею фахівців в гірничодобувній промисловості, сільському господарстві та інших галузях.
  • Підвищення рівня безпеки співробітників (робота в небезпечному середовищі).
  • Ліквідація наслідків техногенних, природних катастроф.
  • Демонтажні роботи в екстремальних умовах.
  • Автоматизація робочих процесів. Автономна спецтехніка працює в режимі 24/7, їй не потрібен час на сон і обідню перерву.

Автоматизація спецтехніки неминуча. При найскромніших прогнозах інтелектуальний безпілотний транспорт буде поповнюватися новинками екскаваторів, навантажувачів і самоскидів, створюючи конкурентне середовище. Безпілотникам пророкують велике майбутнє – компанії готові інвестувати мільярди доларів в розвиток нових технологій. Тільки в 2016 обсяг вкладень склав 80 млрд доларів.

Чи поступляться оператори місцем комп’ютерам? Автономна спецтехніка потребує постійного контролю людини, тому в найближчі десятиліття професія водія буде актуальною. І в той же час, четверта промислова революція вже на порозі, тож ситуація на ринку праці може змінитися в будь-яку хвилину.

Підпишись на нашу розсилку

Дайджест головних новин, презентації обладнання, огляди заходів і багато іншого.

*

* Ці поля обов'язкові для заповнення.

Advertisement

Матеріали по темі

Цифрове рішення Efficient Load Out, що докорінно змінює процес виробництва земляних робіт

Цифрове рішення Efficient Load Out, що докорінно змінює процес виробництва земляних робіт

Сьогодні, як ніколи раніше, дуже важливо мати можливість взаємодії та обміну інформацією з клієнтами та колегами. В останні два роки процес впровадження цифрових технологій, які дозволяють це зробити, прискорився у всіх галузях по всьому світу.

24 Гру 2021, 10:00

eye-icon

32

comment-icon

0

Компанія Hitachi представила попередню версію технології контролю кута нахилу ковша екскаватора

Компанія Hitachi представила попередню версію технології контролю кута нахилу ковша екскаватора

Всесвітньо відома компанія-виробник широкого асортименту спецтехніки Hitachi представила попередню версію системи Linkage Integrated Grade Control з інтегрованою технологією

19 Жов 2021, 10:11

eye-icon

29

comment-icon

0

Якщо поблизу немає базової RTK станції, проблему допоможуть вирішити GPS приймач SPS986 і сервіс CenterPoint RTX від компанії Trimble

Якщо поблизу немає базової RTK станції, проблему допоможуть вирішити GPS приймач SPS986 і сервіс CenterPoint RTX від компанії Trimble

На сьогодні GPS приймач або, як його ще називають, GPS ровер, який використовується для геодезичних робіт у будівництві, добре знайомий більшості підрядних будівельних організацій, що виконують земляні роботи.

18 Жов 2021, 09:38

eye-icon

24

comment-icon

0

Advertisement