Собівартість продукції

Галузi Стaттi

13 Вер 2021, 16:37

eye-icon

50

comment-icon

0

Пропонуємо вашій увазі серію майстер-класів “ARI Management Masterclass” по ефективному веденню бізнесу в щебеневої промисловості від галузевих експертів Джона Хілла (John Hill), Беррі Хадсона (Barry Hudson), Юлії Георгі (Julia Georgi) і Енді Сміта (Andy Smith).

Собівартість продукції

Чесність стосовно самого себе — найкраща політика, якщо ви хочете мати більш точні та об’єктивні показники собівартості продукції, що випускається

Ефективне виробництво вимагає раціонального та ощадливого підходу. Успішне виробниче підприємство завжди буде прагнути купувати сировину і матеріали за максимально можливими низькими цінами та рішуче боротися за зниження накладних витрат. У нас в щебеневій індустрії дуже багато висококваліфікованих інженерів, які, здається, точно знають, у скільки обходиться виробництво того чи іншого продукту на кожному кар’єрі. Однак, як тільки ви почнете вдаватися в суть справи, ви швидко зрозумієте, що все не так просто, як здається. Існує щонайменше шість правил, яких необхідно дотримуватися, якщо ви хочете правильно розрахувати собівартість щебеню, що випускається вашого підприємства. Далі ми розповімо, що це правила і як вони працюють.

... як часто на вашому підприємстві хто-небудь сідає і реально перевіряє, чи правильно застосовуються ці правила?
… як часто на вашому підприємстві хто-небудь сідає і реально перевіряє, чи правильно застосовуються ці правила?

Це може здатися досить банальним, але, якщо ви дійсно хочете грамотно управляти своїм щебзаводом, насамперед ви повинні зображати всі до одного складові собівартості продукції, що випускається. І тут вам потрібно бути чесним з самим собою.

Ви можете прочитати ці рядки та подумати, який керівник підприємства не хоче показувати всі витрати виробництва? Що ж… звичайно, жоден розсудливий керівник щебеневого заводу не буде приховувати витрати, але, якщо бути чесними, що може робити керівник, це показувати їх у більш «сприятливий» період.

Наприклад, витрати на поточний ремонт і технічне обслуговування, понесені в цьому році, можна показати в наступному році, щоб не вийшла перевитрата бюджету, закладеного на такі витрати. Або витрати на укладення сезонних договорів з підрядниками можна рівномірно розподілити протягом року, щоб уникнути місячних коливань. Ми все так робимо.

У цьому немає нічого протизаконного, але в кінцевому підсумку, це заважає розумінню реальних виробничих витрат у розглядуваному періоді. Враховуйте всі витрати в реальному часі… завжди. Це правило номер один.

По-друге, необхідно правильно класифікувати витрати на виробництво. Здається, це так просто. Будемо сподіватися, що зараз ви будете застосовувати класифікацію витрат і впровадите облікову політику, і відповідні співробітники підприємства будуть ознайомлені з ними. Ви будете чітко розрізняти постійні та змінні витрати, і всі основні види витрат вашого підприємства будуть визначені та роз’яснені, …, наприклад, амортизаційні відрахування, витрати на поточний ремонт і технічне обслуговування, витрати на оплату праці, компенсаційні виплати та послуги підрядників.

З усім тим, як часто на вашому підприємстві хто-небудь сідає і реально перевіряє, чи правильно застосовуються ці правила? Наприклад, чи не була сума в рахунку за минулий рік на оплату електроенергії, що споживається адміністративною будівлею на кар’єрі, зображена в статті виробничих витрат «Комунальні послуги»? Працівники на заводі зайняті тільки у виробництві або деякі з них бути зазначеним також у відділі збуту?

Різниця в витратах за повний рік може становити всього кілька відсотків, але диявол криється в деталях. Коливання витрат, що виникають через помилкове віднесення витрат до тих чи інших статей, можуть стати причиною того, що і без того невелика маржа стане меншою.

По-третє, всі витрати на виробництво повинні бути віднесені до того виду діяльності або технологічної операції, які призводять до цих витрат. І саме тут починається «головний біль», пов’язаний із застосуванням методики ABC, в основі якої лежить облік витрат за видами діяльності. Навіть якщо у вас кращі на планеті аналітики… вони ніколи не будуть думати однаково.

Поки на вашому підприємстві не будуть уніфіковані визначення і класифікація видів діяльності та технологічних операцій, які призводять до витрат, і не буде забезпечено їх дуже суворе застосування, зіставити місця виникнення витрат, пов’язані з певним видом діяльності, буде неможливо. Своєю чергою, це призведе до неможливості порівняння і зіставлення витрат на аналогічну продукцію, виготовлену на різних кар’єрах. Завжди стежте за тим, щоб порівняльний аналіз проводився між порівнянними речами.

По-четверте, на кожній виробничій лінії необхідно вимірювати обсяги випуску… і робити це потрібно ретельно. Скільки щебеневих заводів, на яких застосовується одна масштабована технологія, ви відвідали за останній час? Один з двадцяти п’яти, що працюють у вашому регіоні? Ви впевнені, що в цьому сучасному кар’єрі конвеєрні ваги встановлені на кожному стрічковому конвеєрі? Як ви вимірюєте матеріальний баланс на своєму підприємстві? Як часто ви зводите матеріальний баланс? Що ви робите для усунення розбіжностей між числами у виробничих звітах і фактичним обсягом матеріалу на складах?

Цей список можна продовжити, але, якщо ви щось не вимірюєте, ви не можете цим керувати.

І п’ятий аспект, який потрібно враховувати. Необхідно розбиратися в особливостях усіх видів діяльності на вашому заводі.

Виробництво щебеню — це локальний бізнес, і кожен завод буде мати свою організаційну схему, структуру або завдання. Наприклад, деякі заводи будуть займатися тільки виробництвом. Завдання інших будуть пов’язані більше зі збутом, просуванням на ринках і логістикою. Витрати, пов’язані з цими видами діяльності, можуть бути зображені у звіті про прибутки та збитки. Але якщо вони не показані в зазначеному звіті та не рознесені правильно, стає ще важче підрахувати реальні витрати виробництва в розглянутої компанії.

І нарешті, що не менш важливо, необхідно, щоб всі накладні витрати, такі як витрати на збут, адміністративні витрати, витрати, пов’язані із залученням фінансування, витрати на залучення капіталу і так далі, були визнані в якості витрат. Розподіл накладних витрат на централізовано здійснювану діяльність між відділами є, як правило, не простим господарським рішенням, і жодному розважливому виробничнику не сподобається поява таких «додаткових» витрат у його звіті про прибуток і збитки. Але зрештою надзвичайно важливо бути чесним щодо таких видів діяльності.

У такій орієнтованій на виробництво індустрії, як щебенева, витрати на організацію збуту, науково-дослідні, проектні та конструкторські роботи (НДДКР), а також витрати на просування не завжди є найбільшими статтями витрат, проте розгляд виробничих витрат без урахування накладних витрат, пов’язаних з централізовано здійснюваними видами діяльності, до неправильних висновків і потенційно може завдати шкоди бізнесу.

Це особливо вірно щодо великих, вертикально інтегрованих компаній, що мають дивізійну організаційну структуру, де поділ на бізнес-одиниці виробляється, виходячи з виробленої підрозділами продукції. Намагайтеся не потрапляти в ситуації, коли замість прагнення зрозуміти реальну собівартість всіх видів продукції та рентабельність кожної окремої ділянки, ваша команда генеральних директорів бореться проти того, щоб реальні накладні витрати компанії були віднесені на їхні підрозділи, тому що кожен хоче захистити свою команду.

Все це пояснює, чому визначення витрат підприємства з виробництва щебеню є непростим, що займає багато часу завданням.

Не дивно, що виробничі відділи воліють використовувати як джерело даних про вартість продукції граничну вартість складів продукції. Для бухгалтерів, які ніколи не були в кар’єрі та ніколи там не працювали, набагато простіше точно дізнатися, як дати вартісну оцінку здобутої гірської породи, ніж спробувати самостійно розрахувати собівартість. Також дуже підвищує самооцінку продаж щебеню за ціною трохи вище граничної вартості складів, при цьому вважають, що дійсно приносять компанії прибуток.

Іншими словами, розрахунок реальної собівартості вкрай важливий. Якщо ви не знаєте реальну собівартість продукції, що випускається вами, як ви можете розрахувати величину значущої та реалістичної маржі? Створення переконливого плану перспективного розвитку підприємства стає неможливим. Якщо ви не можете точно розрахувати маржу, і у вас є продукція з негативним маржинальним прибутком, коли дохід не покриває всі постійні витрати, неможливо скласти оптимальний графік випуску продукції або визначити «золоту середину» в обсязі виробництва в заданий період.

Для ведення ефективного і результативного бізнесу з виробництва щебеневих заповнювачів істотне значення має точне визначення величини виробничих витрат. Відповідайте чесно на кілька запитань. Наскільки точно визначена величина виробничих витрат на вашому підприємстві? Як часто ви оновлюєте дані з виробничих витрат? Чи розбирається бухгалтерія на вашому підприємстві у виробничих процесах для правильного розподілу та зображення витрат відповідно до стадій виробництва? Ви відображаєте всі накладні витрати?

Ви впевнені, що в цьому сучасному кар'єрі конвеєрні ваги встановлені на кожному стрічковому конвеєрі?
Ви впевнені, що в цьому сучасному кар’єрі конвеєрні ваги встановлені на кожному стрічковому конвеєрі?

Як вашому підприємству досягти максимального показника економічної доданої вартості?

В останні роки так багато написано про способи, за допомогою яких компанії намагаються пов’язати реальне економічне зростання з вкладеннями в активи та підвищенням вартості капіталу, що важко зрозуміти, який зі способів є кращим. Опубліковано сотні книг і статей, які пропонують вам способи «гарантованого» розв’язання цієї проблеми.

Насправді краще не ускладнювати завдання, і, як сказав Пітер Друкер (Peter Drucker), один з найвідоміших і найбільш впливових мислителів в області менеджменту і бізнесу, “в основі економічної доданої вартості (EVA) лежить те, що нам давно вже відомо, те, що ми зазвичай називаємо економічним прибутком. Кошти, що залишилися для здійснення плати за інвестований капітал, не належать до економічного прибутку взагалі. Поки бізнес не почне отримувати прибуток, розмір якого буде перевищувати вартість капіталу, він працює собі в збиток “.

Тому якщо ви дійсно хочете розв’язувати цю проблему, ми запропонували б як найкращий варіант впровадити систему вимірювання витрат і ефективності діяльності, яка об’єднує в собі функціонально-вартісний аналіз ABC і розрахунок показника економічної доданої вартості (EVA). За словами експертів Agg-Intel і Commercial Performance, інтегрована система ABC-EVA являє собою інструмент, що допомагає більш обґрунтовано приймати рішення, що стосуються управління витратами та капіталом. «Інтегрована належним чином система ABC-EVA вимірює вартість спожитих ресурсів (як традиційна ABC-система) і визначає потреби в капіталі для заповнення спожитих ресурсів і забезпечення оборотними активами».

Економічна додана вартість (EVA)

За своєю суттю теорія розрахунку показника економічної доданої вартості чудово проста. Щоб інвестиція була економічно виправданою, вона повинна окупатися принаймні на рівні вартості капіталу. Для розрахунку параметра EVA на основі ABC-аналізу для заданого продукту або категорії продуктів використовується наступна формула: EVA-ABC = дохід від реалізації – (собівартість за методом ABC + (використовуваний капітал x норма прибутку на капітал)).

І за словами експертів Commercial Performance та Agg-Intel, “інтегрована система EVA-ABC вимагає, щоб для кожного продукту була визначена величина використовуваного капіталу, а також коефіцієнт рентабельності цього капіталу, скоригований на ризик. Всю міць використання показника EVA можна показати на прикладі двох продуктів.

Наприклад, “перший продукт продають за ціною 1000 USD при собівартості за методом ABC 300 USD, при цьому величина використовуваного капіталу для цього продукту становить 1000 USD. Другий продукт також продають за ціною 1000 USD, собівартість другого продукту за методом ABC аналогічна собівартості першого продукту і становить 300 USD, але величина використовуваного капіталу для другого продукту становить 10 000 USD. Якщо норма прибутку на капітал становить 10%, то перший продукт має позитивний показник EVA в розмірі 600 USD ((1000 USD – 300 USD) – (10% x 1000 USD)), тоді як другий продукт має негативний показник EVA в розмірі 300 USD ((1000 USD – 300 USD) – Перший продукт створює додаткову вартість, а другий її руйнує “.

При цьому, за іронією долі, «обидва продукти демонструють однаковий ABC-прибуток у розмірі 700 USD!».

Більш формальне визначення показника EVA звучить як чистий операційний прибуток (доходи — витрати) після сплати податків (NOPAT) мінус плата за використання інвестованого в бізнес капіталу (або іншими словами, вартість капіталу), в той час, як метод ABC передбачає розподіл витрат виробництва на основі спожитих, а не придбаних ресурсів.

Тому якщо не ускладнювати завдання і зробити все як треба, “показник EVA та ABC-аналіз разом дають керівникам можливість купувати стратегічні активи (використовуваний капітал) і розуміти їх рентабельність”, – говорить експерт Commercial Performance та Agg-Intel, – особливо “разом з розумінням операційних, Крім того, “наведений вище простий приклад підкреслює дві основні переваги інтеграції EVA та ABC. По-перше, особа, яка приймає рішення, починає діяти вже з урахуванням економічного прибутку, який приносять продукти, клієнти, канали збуту, а по-друге, ця система дозволяє компаніям забезпечити більш ефективне використання свого капіталу “.

Озброїте керівників вашого підприємства потужним інструментом… показником економічної доданої вартості.

За словами експертів Commercial Performance та Agg-Intel, показник EVA є потужним інструментом з кількох причин. “Він допомагає пов’язати роботу персоналу зі збільшенням вартості компанії та добробуту акціонерів, розробити відповідну систему матеріальної мотивації окремо від традиційної системи оцінки результатів роботи, яка заснована на порівнянні фактичних результатів з цифрами, закладеними в бюджет. Крім цього, систему EVA відносно легко пояснити та зрозуміти “.

Застосування показника EVA дозволяє заохочувати співробітників за внесок у максимізацію добробуту акціонерів “.

На основі показника EVA також будується система корпоративного управління, і в останні роки ця тема стала широко обговорюваною. Виникає безліч ситуацій, коли власні нагальні інтереси керівництва підприємства суперечать їх обов’язки діяти в інтересах акціонерів. Зазвичай найкращим інтересам керівництва відповідає зростання, що генерується шляхом власного капіталу, або коштом залучення акціонерів, оскільки розмір компенсації часто визначається такими показниками, як обсяг продажів, кількість персоналу в підрозділі та розмір бюджету. З усім тим, таке зростання не обов’язково забезпечує позитивний внесок у вартість акціонерного капіталу у вигляді позитивного показника EVA “.

На закінчення нашого розділу, присвяченого показнику економічної доданої вартості, варто зазначити, що деякі люди дотримуються концепції, «не тримати активи для негайного економічного виграшу». У книзі Бена Горовиці (Ben Horowitz) “Безжальна правда про нещадний бізнес” (The Hard Things About Hard Things) автор книги називає цю практику “випрямленням” хокейної ключки “. Показник економічної доданої вартості вкаже акціонерам, чи реінвестує керівництво компанії в корпоративні активи. У США Комісія з цінних паперів і бірж (SEC) розглянула вимогу до компаній включити розрахунок показника EVA в їх річну звітність.

Функціональний метод обліку витрат (метод ABC)

Функціональний метод обліку витрат (метод ABC)

Традиційна калькуляція собівартості будується «знизу-вгору», враховуючи основні економічні елементи витрат підприємства, такі як витрати на робочу силу, вартість сировини та матеріалів, накладні витрати. Тут основна увага приділяється в першу чергу витратам, пов’язаним з виробництвом. На відміну від традиційного методу калькуляція собівартості з використанням методу ABC починається з іншого кінця процесу. Експерти Commercial Performance та Agg-Intel стверджують, що при використанні методу ABC «для тих видів діяльності, які пов’язані з продуктом або послугою, спочатку визначають, які види діяльності та пов’язані з ними витрати використовуються в реалізації всього ланцюжка створення вартості». Адже «деякі види діяльності та пов’язані з ними витрати мають відношення до обсягу випуску продукту, а інші – ні».

За словами експертів, “щоб підтвердити правильність передбачуваних фінансових наслідків рішення, керівники повинні використовувати аналіз витрат, який дозволить класифікувати характер поведінки всіх видів витрат підприємства. Такий аналіз повинен включати зміни в їх структурі та залежність від обсягів виробництва, виділяючи змінні, умовно-змінні, ступеневі або фіксовані витрати “.

“Такий аналіз також допомагає провести відмінність між наявними виробничими можливостями та виробничими можливостями та проаналізувати наявність невикористаних і вільних виробничих можливостей. У контексті методу ABC калькуляція методом поглинання витрат не означає, що всі 100% витрат періоду відстежуються до пов’язаних зі споживачами продуктів, послуг і каналів збуту. Витрати, не пов’язані зі споживачами, які включають також витрати на невикористані виробничі потужності, в ідеалі відстежуються до кінцевої вартості “.

Методика ABC включає чотири етапи:

1-й етап. Визначення видів виробничої діяльності. При визначенні видів виробничої діяльності слід керуватися їх істотністю і цілями впровадження системи ABC. Наприклад, якщо мета впровадження системи ABC стратегічна (наприклад, визначення рентабельності продуктової лінійки, розробка політики ціноутворення), тоді головне завдання полягає в точному віднесенні витрат на кінцеві об’єкти обчислення собівартості. У такому випадку визначення видів виробничої діяльності може бути в широкому сенсі.

2-й етап. Виділення елементів витрат, що відносяться на кожен вид діяльності. Під елементами витрат розуміються витрати підприємства, однорідні за своїм економічним утриманням. Елементи витрат включають розрахунки з персоналом з оплати праці, капітальні витрати, витрати на техніку, будівлі, сировину і матеріали, обладнання та енергоносії. Як правило, джерелом інформації про такі елементи витрат є головна бухгалтерська книга, але дані, що містяться в ній, не розбиті за виконуваними видами виробничої діяльності.

Саме тому в методології ABC ці витрати на ресурси перерозподіляються між видами діяльності, використовуючи місця виникнення (фактори) витрат.

3-й етап. Визначення зв’язку між видами діяльності та елементами витрат. При використанні методу ABC витрати, що містяться в головній книзі, розподіляються за видами діяльності. Розподіл витрат виконується, виходячи зі зв’язку між різними видами діяльності та елементами витрат. У деяких моделях ABC економічно однорідні витрати спочатку групують у категорії або роботи, формуючи таким чином пули витрат. Деякі елементи пулів витрат можуть піддаватися прямому виміру і віднесенню на види діяльності (наприклад, споживання електроенергії, витрати на техобслуговування, зазначені в заводських замовленнях-нарядах, витрати на закупівлю сировини та матеріалів тощо). А деякі елементи пулів витрат визначаються шляхом приблизного підрахунку, найчастіше за допомогою анкет і опитувань.

Довільний розподіл витрат, особливо там, де використовуються середньозважені індекси, має бути по можливості зведено до мінімуму. Це пояснюється тим, що вони не сприяють кращому розумінню економіки виробничої діяльності. Більш того, зайве виведення середніх показників при розподілі витрат спотворює собівартість, завищуючи собівартість одних продуктів, і занижуючи собівартість інших.

4-й етап. Ідентифікація та вимірювання місць виникнення витрат. Місця виникнення витрат – це заснований на використанні параметр, який безпосередньо впливає на характер поведінки та величину витрат, пов’язаних з цим видом діяльності. Місця виникнення витрат показувати споживання ресурсів і зв’язок між ними та продуктами та/або послугами.

У гонитві за точністю «компанії часто намагаються вичленувати занадто багато надміру докладних видів діяльності та/або завдань, для кожної з яких потрібно ідентифікувати місця виникнення витрат». Слідкуйте за тим, щоб не загубитися в дрібницях. «Для прийняття рішень краще знайти прийнятний компроміс між точністю, обсягом адміністративної роботи та труднощами, що виникають при використанні складних систем калькуляції собівартості», – говорять експерти Commercial Performance та Agg-Intel.

“Складною частиною цієї системи є визначення місць виникнення витрат, пов’язаних з кожним видом діяльності. Деякі місця виникнення витрат безпосередньо пов’язані з обсягом виробництва, наприклад, моточаси або людино-години робітника, а є місця виникнення витрат, не пов’язані безпосередньо з обсягом виробництва, наприклад, кількість інспекцій. Кожна компанія повинна вирішити для себе самостійно, скільки окремих видів діяльності (і пов’язаних з ними пулів і місць виникнення витрат) їй необхідно ідентифікувати. Якщо ідентифікувати занадто багато місць виникнення витрат, система буде невиправдано дорогою і заплутаною. І навпаки, якщо ідентифікувати занадто мало місць виникнення витрат, система не дасть точні або значущі дані. Більшість компаній, що впроваджують ABC-системи, використовують довідник, що включає від 25 до 100 різних місць виникнення витрат “.

“Вигоди від впровадження ABC-системи можуть обернутися реальними перевагами на висококонкурентному ринку, на якому ви здійснюєте свою діяльність. З цією системою існує менша ймовірність оцінки складних виробів або послуг дрібносерійного виробництва нижче їх реальної собівартості, або оцінки простих виробів або послуг крупносерійного виробництва вище їх реальної собівартості.

Друга перевага, яка забезпечує метод ABC, – це поліпшення контролю над витратами… ваші менеджери зможуть побачити витрати з розбивкою за видами діяльності, а не згруповані в один або два пулу накладних витрат. І потім, можна проаналізувати самі види діяльності та зробити їх більш ефективними “.

Але ми повторимося, ви не можете керувати тим, що не вимірюєте. “Наявність точних даних про виробничі витрати має важливе значення для планування та ефективного ведення бізнесу, – говорять експерти Commercial Performance та Agg-Intel. – При правильному використанні ці дані допоможуть вам зберегти цінність вашої компанії в довгостроковій перспективі та дозволять приймати правильні рішення. Собівартість продукції – це набагато більше, ніж просто цифри, якими оперує фінансовий відділ “.

Отже, ... наступного разу, коли хтось скаже вам, що собівартість його продукції дорівнює або близька до нуля, не сперечайтеся, просто відійдіть убік.

Отже, … наступного разу, коли хтось скаже вам, що собівартість його продукції дорівнює або близька до нуля, не сперечайтеся, просто відійдіть убік.

Передає Інформаційний портал Заповнювачі

Підпишись на нашу розсилку

Дайджест головних новин, презентації обладнання, огляди заходів і багато іншого.

*

* Ці поля обов'язкові для заповнення.

Advertisement

Матеріали по темі

Наскільки правильна ваша цінова стратегія, і наскільки ефективно її застосовує ваш відділ збуту?

Наскільки правильна ваша цінова стратегія, і наскільки ефективно її застосовує ваш відділ збуту?

Представляємо вашій увазі наш другий майстер-клас із серії майстер-класів «ARI Management Masterclass», присвячених грамотному та ефективному веденню бізнесу в щебеневій промисловості

14 Вер 2021, 09:15

eye-icon

17

comment-icon

0

Технології, представлені на виставці MCExpo 2021, допоможуть підготуватися до «Четвертої промислової революції»

Технології, представлені на виставці MCExpo 2021, допоможуть підготуватися до «Четвертої промислової революції»

Зростаюча потреба в корисних копалин вимагатиме від гірничодобувної галузі застосування новітніх технологій видобутку, багато з яких будуть представлені на міжнародній виставці гірничо-шахтного обладнання, продукції та послуг MCExpo 2021

9 Вер 2021, 08:55

eye-icon

15

comment-icon

0

Базальт підвищує ефективність вловлювання вуглекислого газу і покращує родючість ґрунту

Базальт підвищує ефективність вловлювання вуглекислого газу і покращує родючість ґрунту

Відповіддю на запитання, що може підвищити ефективність секвестрації вуглекислого газу, може бути базальт, найпоширеніша магматична порода на поверхні Землі.

6 Вер 2021, 09:09

eye-icon

14

comment-icon

0

Advertisement