Вісім поширених міфів про моторне мастило для спецтехніки

Корисні поради Стaттi

14 Жов 2021, 09:42

eye-icon

31

comment-icon

0

Попри велику кількість інформації про те, як правильно вибрати моторне мастило, як стежити, як змінювати моторне мастило, в будівельній галузі як і раніше поширено багато міфів про моторне мастило.

Абсолютно нормально міняти моторне мастило однієї марки на олію іншої марки, і навіть міняти синтетичне мастило на звичайну мінеральну, якщо ця моторне мастило відповідає обов'язковим вимогам виробника двигуна.
Абсолютно нормально міняти моторне мастило однієї марки на олію іншої марки, і навіть міняти синтетичне мастило на звичайну мінеральну, якщо ця моторне мастило відповідає обов’язковим вимогам виробника двигуна.

Коли мова заходить про моторні мастила для дизельних двигунів спецтехніки, буває досить важко відокремити правду від вигадки. Багато міфів існують вже давно, і їх сприймають як розхожу істину. У цій статті ми розвіємо вісім найпоширеніших міфів про моторне мастило.

Міф № 1: Ніколи не змінюйте марку масла

“Старе переконання про те, що, якщо ви починаєте використовувати для двигуна олію однієї марки або типу, що ви повинні використовувати олію тільки цієї марки або типу, насправді є частиною старого міфу, – говорить Марк Бетнер (Mark Betner), менеджер з продажу моторного мастила для двигунів спецтехніки компанії CITGO Petrole – Протягом довгого часу приводом так думати служила поява час від часу інформації про те, що при зміні марки моторного мастила збільшується витрата масла “.

Існує безліч причин підвищеної витрати моторного мастила, але зміна марки масла не входить в їх число. “Зміна витрати та тиску олії часто пов’язують з переходом з однієї марки олії на іншу, навіть не намагаючись знайти справжню причину, – каже Марк Бетнер. – Але, якщо бути більш точним, на витрату і тиск олії можуть впливати різні фактори, включаючи стан олійного фільтра, вміст забруднювальних речовин, стан компонентів двигуна, рівні забруднення моторного мастила і навіть неправильні показання тиску або рівня мастила “.

“Втім, деякі виробники двигунів, які при зміні марки масла проводили відповідні аналізи, повідомляють, що при зміні марки може відбутися не приносить особливої шкоди подія, яка виражається в значному збільшенні вмісту деяких елементів в моторному мастилі, – продовжує Марк Бетнер. – Протягом короткого періоду після зміни марки олії або при обкатці нового двигуна може виявитися підвищеним вміст деяких елементів, таких як мідь, калій, свинець і алюміній. Щоб отримати більш детальну інформацію про такі випадки тимчасового підвищення вмісту деяких елементів, рекомендується звернутися до виробника двигуна або в лабораторію, що надає послуги з аналізу моторних мастил “.

Також абсолютно нормально міняти звичайну мінеральне мастило на синтетичну. «Моторні мастила, незалежно від того, чи створені вони на основі нафтової базової олії або містять синтетичні компоненти, можна використовувати взаємозамінно»,

– пояснює Шон Вітакр (Shawn Whitacre), старший інженер компанії Chevron.

“Ви можете міняти синтетичну моторне мастило на звичайну, мінеральну, і навпаки, без побічних ефектів. Насправді напівсинтетичні мастила являють собою суміш мінерального і синтетичного моторних мастил, – каже Марк Бетнер. – Мінеральні та синтетичні мастила можуть бути взаємозамінними за умови відповідності вимогам ОЕМ-виробників. Будь-яка синтетична мастила, що відповідає вимогам класифікації Американського інституту нафти (API), наприклад, моторні мастила класу API CK-4 або CJ-4, можна використовувати в будь-якій області застосування, в якій потрібне застосування цього типу моторного мастила “.

Міф № 2: Остерігайтеся синтетичних моторних мастил

Твердження про те, що в сучасних двигунах синтетичні моторні мастила можуть стати причиною витоків, є хибним. З усім тим, в основі цього твердження лежать реальні обставини. У 70-х роках, коли вперше з’явилися синтетичні моторні мастила, виникло кілька проблем, пов’язаних з несумісністю синтетичних моторних мастил і матеріалу сальників і ущільнень двигунів, що послужило причиною виникнення витоків масла. Ці проблеми були усунені кілька десятиліть тому шляхом переходу на більш сумісні матеріали ущільнень.

Якщо сальники та ущільнення двигуна в хорошому стані, масло не буде протікати. Інша справа, якщо сальники або ущільнення пошкоджені. Вважається, що синтетична моторне мастило більш рідка, тому вона швидше знайде шляхи для витоку, якщо такі є.

Ще одним міфом, що супроводжує використання синтетичних моторних мастил, є те, що їх нібито не можна використовувати для обкатки двигуна нової машини. “Це через упереджену думку, що синтетичні мастила більш” слизькі “у порівнянні зі звичайними мінеральними мастилами, – каже Марк Бетнер. – Багато років тому виробники двигунів внутрішнього згоряння рекомендували, перед тим, як перейти на звичайну моторну мастилу, використовувати для обкатки двигуна таку олію, яка дозволила б прискорити в період обкатки приробку деталей двигуна. Вважалося, що синтетичні мастила запобігають напрацюванню поверхонь тертя або, принаймні, збільшують час обкатки в більш ранніх версіях двигунів внутрішнього згоряння “.

«В цей час начальники автогосподарств, які відразу ж вибирають синтетичні моторні мастила, не мають проблем або побоювань з приводу того, що використання синтетичного мастила буде мати наслідки для двигунів нових машин»,

– запевняє Марк Бетнер.

Міф № 3: Якщо в не оригінальну моторне мастило додати потрібну присадку, це поліпшить характеристики олії

Існує ще один міф, який полягає в тому, що, якщо в не оригінальну моторне мастило додати присадки, характеристики олії можуть покращитися.

Більшість моторних мастил визнаних виробників вже містять пакети оптимізованих присадок. Будь-які додаткові присадки можуть порушити чинну хімічну формулу моторного мастила і навіть знизити ефективність тих присадок, які вже присутні в моторному мастилі.

Міф № 4: Стан моторного мастила можна визначити за кольором масла

Багато хто вважає, що стан моторного мастила можна визначити за кольором олії на масляному щупі. Коли ви заливаєте моторне мастило у двигун, олія має золотисто-медовий або бурштиновий колір. Потім масло швидко змінює колір на темний. Однак це не означає, що олія брудна. Це просто означає, що моторне мастило «працює» так, як вона повинна працювати: мастила обволокує відкладення та утримує їх у зваженому стані.

“Існує безліч причин, через які моторні мастила змінюють колір у міру старіння, і деякі з цих речей відбуваються дуже швидко, практично відразу ж після того, як олія починає працювати у двигуні, – пояснює Шон Вітакр. – Але, як кажуть, зовнішність оманлива. Моторне мастило може потемніти практично відразу ж після заливки у двигун через зміну його хімічного складу під впливом високих температур, через накопичення побічних продуктів згоряння, наприклад, сажі “.

З усім тим, в цьому міфі є частка правди. “Попри те, що таким способом ви не зможете визначити стан моторного мастила, ви зможете помітити такі речі, як молочний відтінок олії, запах гару і присутність піщинок, – каже Марк Бетнер. – Це старе мистецтво, яке недооцінюють. Звичайно, це не може замінити повний аналіз олії, але технічним фахівцям корисно знати, на що слід звернути увагу “.

Міф № 5: Моторні мастила не спрацьовуються, вони просто забруднюються

Всупереч деяким переконанням, моторні мастила дійсно спрацьовуються, і їх необхідно змінювати.

“Існує ряд факторів, що обмежують термін служби моторного мастила, – розповідає Шон Уітакр. – Цілком очевидно, що одним з таких факторів є накопичення забруднювальних речовин, таких як сажа і паливо. Але найчастіше необхідність заміни моторного мастила викликає саме виснаження присадок. Насправді в цей час в моторних мастила використовуються присадки, призначені спеціально для боротьби з таким виснаженням. Ці присадки дозволяють значно збільшити інтервали заміни моторного мастила, що в наші дні є суттєвою перевагою “.

“Усі масла зношуються, просто деякі швидше, ніж інші, – зазначає Марк Бетнер. – На довговічність моторних мастил можуть впливати високі температури. Масла можуть розріджуватися, кажучи іншими словами, розбавлятися паливом. У олію може потрапити бруд із системи впуску повітря. Причиною забруднення моторного мастила можуть бути витоки теплоносія з різних джерел, надмірний обсяг сажі, утворення кислотних або корозійних сполук “. Всі ці забруднення можуть призвести до того, що моторне мастило буде нездатне захистити двигун.

«Стандартний аналіз моторного мастила є найкращим способом для визначення рівня забруднення, небезпечного для життя двигуна»,

– каже Марк Бетнер.

Моторне мастило також може зіпсуватися через неконтрольований процес окислення. “Процес окислення може прискоритися через високі робочі температури або через надмірно великі інтервали заміни мастила, – говорить Бетнер. – Це призводить до окислення моторного мастила з утворенням шламу і лаку “.

“Найкращий спосіб визначити стан мастила – це провести аналіз відпрацьованого мастила. Аналіз відпрацьованої мастила може показати більш детальну картину про погіршення властивостей моторного мастила і накопичені частинки зносу, та інші забруднювальні речовини “,

– додає Марк Вітакр.

Міф № 6: Про працездатність моторного мастила можна судити за лужним числом або вмістом фосфору

Ще одна поширена помилка полягає в тому, що кращий захист двигунів великої потужності забезпечують моторні мастила з більш високим загальним лужним числом (TBN).

Число TBN – це міра запасу лужності моторного мастила, яка взаємопов’язана з іншим важливим параметром олії – загальним кислотним числом (TAN). У процесі експлуатації олії значення кислотного числа завжди стає вище, а лужного числа – нижче. Баланс між цими двома показниками показує залишковий ресурс моторного мастила. Багато хто помилково вважає, що чим вище число TBN, тим краще «працює» моторне мастило. «Однак поява дизельного палива з наднизьким вмістом сірки (ULSD) і граничних хімічних показників моторного мастила призвело до того, що акцент стали робити не на більш високому числі TBN, а на тому, яким чином можна зберегти незмінним число TBN і забезпечити захист від корозійного зносу у важких умовах експлуатації»,

“Сучасні моторні мастила з низьким числом TBN, призначені для двигунів великої потужності, довели, що вони здатні перевершувати за характеристиками старі моторні мастила з високим числом TBN, – продовжив Марк Бетнер. – Власникам обладнання слід обов’язково запитувати додаткову інформацію про те, як працездатність використовуваної марки моторного мастила залежить від зміни числа TBN і числа TAN, що також визначає працездатність моторного мастила “.

Аналогічно, рівні вмісту фосфору не обов’язково є найкращим показником захисту двигуна від зносу. «Ми багато чуємо про вміст фосфору в моторному мастила і те, яку роль відіграє його вміст в моторних мастила для двигунів великої потужності для контролю зносу в цих двигунах», – говорить Шон Уітакр. – Частково це переконання з’явилися більше десяти років тому, коли вперше була введена категорія моторного мастила API CJ-4. Вміст фосфору в моторних мастилах цього класу, а також в маслах класу CK-4, які продаються сьогодні, обмежено 1200 ppm, щоб забезпечити сумісність нейтралізаторами відпрацьованих газів, що з’явилися у 2007 році “.

Присутність фосфору в моторному мастилі пояснюється використанням проти зносної присадки дітіофосфату цинку (ZDDP). “Це дуже ефективна проти зносна присадка, яка контролює термічне розкладання олії в зонах високої температури, забезпечуючи певні переваги, – розповідає Шон Вітакр. – Щоб забезпечити надійний захист, який потрібен від сучасних олій, цю присадку використовують у поєднанні з іншими присадками, що не містять фосфору. Тому вміст фосфору не дає всієї повноти картини щодо захисту двигуна “.

Міф № 7: Потрібно використовувати олію тільки певної марки, щоб не втратити гарантію,

Існує думка, що, потрібно використовувати олію тільки певної марки, щоб не втратити гарантію на двигун. У цьому випадку найкраще звернутися до керівництва з експлуатації та інформаційних бюлетенів з технічного обслуговування і розібратися, які марки олії рекомендує виробник двигуна.

“Рекомендації щодо вибору моторного мастила ґрунтуються на експлуатаційних категоріях призначення та якості мастил за системою класифікації моторних мастил API, а рекомендації щодо в’язкості для конкретних двигунів можуть включати додаткові вимоги або характеристики, схвалені виробником двигуна, – пояснює Марк Бетнер. – У цій справі не вірте чуткам і не покладайтеся на чужу думку “.

Міф № 8: Чим важче, тим краще

Ще один міф пов’язаний з в’язкістю моторного мастила. Вважається, що для захисту дизельних двигунів з великим робочим об’ємом необхідні моторні мастила з більш високою в’язкістю. Однак на ринку двигунів внутрішнього згоряння для шосейних транспортних засобів стався перехід на моторні мастила класу 10W-30 з метою скоротити витрату масла у двигунах з великим пробігом. Масла цього класу також забезпечують адекватний захист двигунів.

“В цілому, це правда, що виробники двигунів з великим робочим об’ємом, які частіше використовуються на позашляховій техніці… зазвичай рекомендують для цих застосувань масла класу SAE 15W-40, – підтвердив Шон Вітакр. – У певних ситуаціях рекомендуються олії SAE 10W-30, особливо при експлуатації двигунів у більш холодному кліматі. Такі двигуни часто мають більш високі середні коефіцієнти завантаження і в них передбачені системи мастила, які були розроблені та відкалібровані для використання більш густих мастил “.

«Ми завжди рекомендуємо кінцевим користувачам проконсультуватися з постачальником обладнання, щоб підтвердити конкретні рекомендації, що стосуються типу двигуна, умов експлуатації та робочого циклу»,

– додає він.

Деякі помилково вважають, що моторне мастило з низькою в’язкістю утворює занадто тонку захисну плівку. “Ліцензовані та схвалені виробниками моторні мастила з більш низькою в’язкістю призначені для використання в більш сучасних двигунах внутрішнього згоряння для підвищення економії палива і довговічності двигунів, – пояснює Марк Бетнер. – Постачальникам моторних мастил рекомендується працювати зі своїми клієнтами та разом з технічною підтримкою виконувати аналіз олії, щоб клієнти розуміли, яке масло краще для їх обладнання “.

Насправді масла з нижчою в’язкістю можуть виявитися більш доцільним варіантом. «Крім економії палива, зниження в’язкості з 15W-40 до 10W-30 часто може принести додаткові переваги, такі як скорочення часу прогріву двигуна і менший знос при запуску завдяки кращому потоку олії та прокачуваності, незалежно від сезону», – говорить Шон Юінг (Shawn Ewing), фахівець з технічної підтримки американської енергетичної компанії Phillips 66

І на завершення, ще один міф про дозаправлення двигуна моторним мастилом в польових умовах

І на завершення, ще один міф про дозаправлення двигуна моторним мастилом в польових умовах

Іноді, коли виникає необхідність дозаправити двигун маслом в польових умовах, у вас може не опинитися з собою моторного мастила вашої марки. На щастя, підтримання належного рівня олії у двигуні набагато більш критично для роботи техніки, ніж вимушена необхідність змішати марки однієї експлуатаційної категорії та еквівалентного класу в’язкості. «Перш за все, завжди вибирайте марку з відповідною в’язкістю, – каже Шон Юїнг, – але ніколи не запускайте техніку, якщо рівень моторного мастила низький».

Всупереч міфу, заправка двигуна моторним мастилом іншої марки не повинна викликати збоїв. “Зазвичай рекомендується доливати мостила, які використовується власником обладнання або парку машин, особливо якщо власник проводить аналіз відпрацьованої олії, – говорить Лен Бадал (Len Badal), бренд-менеджер компанії Chevron. – Коли змішують моторні мастила різних марок, потенційно може це «зіпсувати» результати аналізу відпрацьованої олії. Залежно від кількості доданої олії іншої марки, результати аналізу певних параметрів можуть виявитися невірогідним. У всьому іншому, якщо немає інших варіантів, звичайне змішування моторних мастил різних марок, але однакового класу в’язкості не повинно викликати несумісності “.

“Щоб гарантувати вірогідність результатів аналізу мастила, краще не змішувати марки більше, ніж це потрібно, щоб ситуація не вийшла з-під контролю, – говорить Шон Юінг. – Якщо виникне необхідність додати моторне мастило іншої марки, але того ж класу в’язкості та тієї ж експлуатаційної категорії по API, будьте впевнені, що марки моторних мастил для дизельних двигунів великої потужності та типи базових мастил (традиційні мінеральні, синтетичні суміші або повністю синтетичні) можна змішувати без побоювань. Однак для належного захисту двигуна необхідно пам’ятати про вибір правильного класу в’язкості “.

Те ж саме справедливо і для експлуатаційних категорій CK-4 і FA-4. Попри те, що застосування моторних мастил категорії FA-4, цілком ймовірно, буде обмежено сегментом сідельних тягачів для дальніх перевезень для оптимальної економії палива, олії категорії SAE 10W-30 (CJ-4 або CK-4) і SAE 10W-30 (FA-4) має такий самий показник кінематичної в’язкості. Різниця полягає в тому, що FA-4 має більш низьке значення в’язкості при високій температурі та високому зрізному зусиллі (динамічна в’язкість). Іншими словами, моторне мастило FA-4 10W-30 пройшло б випробування на довговічність точно з такими ж результатами, але при цьому товщина плівки цієї олії менше.

«Дозаправлення двигуна моторним мастилом класу CK-4 або FA-4, коли необхідної марки моторного класу немає під рукою, не призведе до катастрофи, оскільки обидва класи продемонстрували один і той же рівень працездатності»,

– підкреслив Шон Юінг.

Передає Інформаційний портал Заповнювачі

Підпишись на нашу розсилку

Дайджест головних новин, презентації обладнання, огляди заходів і багато іншого.

*

* Ці поля обов'язкові для заповнення.

Advertisement

Матеріали по темі

Управління стічними водами - як відходи перетворити на доходи

Управління стічними водами - як відходи перетворити на доходи

Вибір розумної стратегії з управління, перероблення та очищення стічних вод до рівня, придатного для повторного використання, може надати новий імпульс розвитку вашого бізнесу з виробництва заповнювачів.

1 Лют 2022, 11:00

eye-icon

40

comment-icon

0

Корисні поради щодо забезпечення безпеки при підйомі вантажів за допомогою екскаватора

Корисні поради щодо забезпечення безпеки при підйомі вантажів за допомогою екскаватора

Коли екскаватор використовується для підйому вантажів, критично важливе належне налаштування гідравліки, правильна підготовка екскаватора до роботи та дотримання обережності.

18 Січ 2022, 10:00

eye-icon

35

comment-icon

0

Досвід нідерландської компанії Mammoet в експлуатації важковозних модульних причепів

Досвід нідерландської компанії Mammoet в експлуатації важковозних модульних причепів

Збільшення вантажності важковозних модульних причепів означає, що за один раз можна перевезти ще більше вантажів.

12 Січ 2022, 10:30

eye-icon

49

comment-icon

0

Advertisement