Шумові смуги, як засіб забезпечення безпеки на дорогах
У країнах ЄС на швидкісних автобанах вже давно застосовуються шумові смуги. Вони дають сигнал водієві про відхід транспортного засобу зі смуги, істотно знижують ризик ДТП. Як йдуть справи з впровадженням шумових смуг в Україні, як часто їх використовують у дорожньому будівництві?
![](https://mcet.com.ua/wp-content/uploads/2021/02/shumova-smuga.jpg)
Що таке шумові смуги, навіщо вони потрібні і де використовуються?
Шумова смуга – це один із способів організації безпечного руху. Виглядає як серія нерівностей, які чергуються одна з одною. Якщо на нерівну поверхню виїжджає автомобіль, підвіска починає вібрувати. Машину досить відчутно трясе – водій відразу розуміє, що наближається до проблемної ділянки. По суті, це ті ж “лежачі поліцейські”, тільки маленькі.
Для чого потрібна така розмітка, яку мету вона переслідує? У першу чергу, вона підвищує рівень безпеки. Через вібрації ТЗ водій стає більш уважним. Але на відміну від “лежачих поліцейських”, які теж змушують знижувати швидкість, шумові смуги перед пішохідними переходами не зможуть “розбити” підвіску.
Де використовуються штучно створені нерівності? Їх можна побачити на небезпечних ділянках, трасах з інтенсивним рухом, які передбачають різку зміну напрямку, швидкісного режиму.
![](https://mcet.com.ua/wp-content/uploads/2021/02/shumovi_smugi.jpg)
Класифікація шумових смуг
Залежно від технології дорожньої розмітки та застосовуваних матеріалів, смуги бувають:
- Пластиковими. Ширина елементів не перевищує 150 мм. Термопластикові модулі фарбують в яскравий колір. Вони не тільки викликають вібрацію, а й добре помітні візуально.
- Виконаними шляхом фрезерування. По обраній ділянці проходить дорожня фреза з барабаном шириною до 50 см. У результаті, на дорожньому полотні з’являються нерівності глибиною до 20 мм і шириною 200-400 мм.
- Металевими. Для виготовлення використовуються тверді і міцні скоби. Найчастіше металеві елементи встановлюють на цементобетонному покритті.
- З особливого антислизького матеріалу.
Є й інші види смуг на дорозі. Залежно від розташування, вони можуть бути поперечними і поздовжніми.
Поперечні шумові смуги
Висота варіюється від 5 до 10 мм. Поперечні лінії виготовляють з термопластика, краї доповнюють невеликим скосом. Часто поперечні елементи можна побачити:
- Поруч з пішохідними переходами без світлофора.
- Перед ж/д переїздами, які не обладнані шлагбаумом.
- У місцях з поганою видимістю.
- На спусках.
Поздовжні шумові смуги
Йдуть вздовж проїжджої частини. Їх встановлюють на автодорогах шириною сім метрів і більше. Вони особливо актуальні на вузьких ділянках, де не дозволяється робити обгін.
Вимоги і місця-виключення
Застосування далеко не завжди буває виправданим. Наприклад, поздовжні нерівності неприпустимі на таких ділянках:
- Біля мостів, на під’їздах до них.
- Там, де дорога звужується.
- На двосмугових автомагістралях, де дозволений обгін.
- У місцях обмеження шуму.
Досвід застосування шумових смуг в Україні і в світі
У світовій практиці дорожнього будівництва шумові смуги застосовуються не перший рік. Вони неодноразово доводили свою ефективність в місцях з інтенсивним рухом, на ділянках з підвищеною вірогідністю ДТП. Наприклад, у Сполучених Штатах після установки смуг в більш ніж 40 штатах кількість аварій знизилася в кілька разів.
Інший приклад – смуги в Японії. Улаштування “музичної дороги” в японських префектурах знизило кількість лобових зіткнень на 55%. А в ряді європейських країн (Данія, Швеція) вони стали обов’язковою вимогою при будівництві нових доріг.
![](https://mcet.com.ua/wp-content/uploads/2021/02/shumova_smuga1.jpg)
А як іде процес впровадження шумових смуг у нашій країні? 1 вересня 2019 року набули чинності зміни ДБН з проектування доріг. У документі є рекомендаційні норми по використанню поздовжніх і поперечних нерівностей на дорогах 1 і 2 категорій.
1 листопада 2020 року було розширено перелік засобів організації дорожнього руху. До “лежачих поліцейських” і шумових смуг додали острівці безпеки, розширення бордюрів і чокери. В Укравтодорі зауважують, що “завдяки додатковим перешкодам, водії зможуть вибрати постійну швидкість, замість того щоб різко гальмувати і розганятися до граничних швидкостей”.
Підпишись на нашу розсилку
Дайджест головних новин, презентації обладнання, огляди заходів і багато іншого.
* Ці поля обов'язкові для заповнення.
0