Правила роботи з керном при контролі якості робіт з асфальтування

Стaттi Технології

2 Лют 2021, 15:54

eye-icon

897

comment-icon

0

Керном називають пробу речовини, яка відбирається з гірничої породи, асфальту, асфальтобетону для подальшого вивчення. Найчастіше керн – це зразок у формі циліндра, який витягується з матеріалу методом буріння. З якою метою проводиться дослідження керна, яку роль відіграє дана процедура в контролі якості дорожнього покриття?

kern
Це і є керн – проба, зразок дороги.

Для чого відбирають керни: випробування асфальтобетону

Основна мета аналізу керна – визначення характеристик асфальто- або цементобетону. Визначивши склад та інші параметри дорожнього матеріалу в лабораторії, можна контролювати якість робіт.

Керніння – чи є альтернатива? Іноді для відбору використовують вирубку. Відмінності помітні неозброєним оком. Стовпчик має кубічну форму. Іноді його роблять у формі паралелепіпеда.

У порівнянні із зондуванням, відбір кернів асфальтобетону дозволяє отримати набагато більше інформації про досліджуваний об’єкт. Наприклад, про якість підґрунтовки, ущільнення.

Залежно від виду дорожніх робіт, керніння допомагає контролювати:

  • Товщину.
  • Зерновий склад.
  • Межу міцності.
  • Водонасичення асфальтобетону.
  • Ступінь зчеплення.

Потреба в детальному вивченні суміші може виникнути не тільки на початковому етапі. За допомогою даного методу можна вивчити ступінь руйнування, перспективи подальшої експлуатації. Керн допоможе поставити крапку в суперечках між виконавцем і замовником, якщо виявлено порушення технології або невідповідності в кошторисі. Більш того, відбір проб асфальтобетону може використовуватися в суді як доказ.

На полярних станціях лабораторні дослідження керна проводяться методом кільцевого плавлення. Метод довів свою ефективність у багатьох інших сферах. Наприклад, у гірничодобувній промисловості або космічної галузі.
Готовий зразок дороги. Залишилося упакувати його, нанести маркування і доставити у лабораторію для подальшого аналізу.

Можна зробити висновок, що керніння грає важливу роль у контролі якості асфальтобетонного покриття. Воно допомагає оцінити ступінь руйнування, підібрати оптимальний склад, визначити можливі відхилення.

Правила відбору кернів з асфальтобетонного покриття

Отже, перейдемо до головних правил відбору керна – технологія передбачає використання ручного або причіпного керновідбірника. Робота виконується у такій послідовності:

  • Вибрати ділянку покриття для проби речовини.
  • Закріпити коронку, запустити мотор.
  • Безперервно подавати холодну воду до ділянки буріння асфальту для охолодження обладнання.
  • Стежити за рівномірним заглибленням коронки в дорожнє полотно.
  • Витягти готовий “циліндр” за допомогою щипців.

Далі пробу речовини упаковують і маркують. Також потрібно скласти акт про проведені роботи з точним зазначенням місця і часу, підписом відповідальних осіб.

Коли керновідбірник для асфальтобетону успішно витягнутий, вже можна зробити деякі висновки. Наприклад, визначити зчеплення. Якщо проба монолітна, не розвалюється при ударі молотком вагою 1000 г, зчеплення вважається хорошим. Удар наносять там, де проходить контактна поверхня. Скориставшись штангенциркулем, легко визначити товщину шару і загальну товщину кожної проби.

Правила відбору кернів з асфальтобетонного покриття, які пов’язані з точним часом аналізу, не менш важливі. Так, з гарячої або теплої асфальтобетонної суміші можна брати керн через 1-2 дня після укладки. Якщо є можливість, краще почекати 72 години. 

Для інших типів тимчасові рамки виглядають так:

  • Холодні суміші – мінімум через 15 днів.
  • Асфальтополімербетонні – через 24 години.
  • Щебенево-мастичні – через добу або пізніше.

Відстань від точки відбору складає один метр або більше від краю. Рекомендована відстань до шва – мінімум 20 см. Відповідно до допусків по товщині асфальту, відбір виконується на всю товщину. Поділ проводиться вже у лабораторії. Рекомендується взяти один керн з 3000 кв. м., три керна з 7000 кв. м. Якщо проводиться аналіз тротуарів і доріжок, пандусів, рекомендовані значення знижуються до однієї проби на кожні 2000 кв м.

Як бути з діаметром? Керни асфальтобетону можуть мати різний діаметр, який залежить від складу матеріалу:

  • Піщаний – 50 мм.
  • Дрібнозернистий – 70 мм.
  • Крупнозернистий – 100 мм.

За допомогою керніння можна визначити зерновий склад асфальтобетонної суміші. Якщо дрібні і великі зерна розподілені рівномірно, дорожньому покриттю “ставлять діагноз” сегрегація асфальту. Це небажане явище, при якому порушуються потрібні пропорції матеріалу. Термін служби скорочується на 10-50%.

Перша ділянка і перший керн. А далі – прийомка.

У кінці відбору лунки, які утворилися, необхідно заповнити сумішшю такого ж типу і марки. Заповнення виконується з невеликим запасом, щоб на поверхні лунки утворився виступ висотою до 10 мм.

Лабораторні випробування, перевірка керна в лабораторії

Кульмінація відбувається в лабораторії – випробування асфальтобетону виходять на фінішну пряму. Перш ніж приступити до основної роботи, потрібно відпилити нижній елемент зразка, щоб позбутися від залишків бітуму. Зазвичай прибирають 5-10 мм матеріалу.

Також потрібно подбати про сушіння проб при температурі до +50 градусів. Проводять серію зважувань після кожного етапу висушування, поки зразок не досягне своєї постійної маси. 

Дослідження призначені для визначення:

  • Середньої щільності асфальтобетону.
  • Товщини шару.
  • Міцності під час розколу.
  • Рівня зчеплення.

Коли випробування підійшли до кінця, можна приступати до переформування. Керн розігрівають в спеціальній термічній шафі. Якщо термошафи немає, використовують піщану баню. Заготівлю подрібнюють шпателем, ложкою, а потім знову створюють зразок-циліндр.

Переформовані керни не менше інформативні:

  • Зерновий склад.
  • Міцність на стискання.
  • Міцність на розтягнення. Дізнавшись даний параметр, легко прогнозувати стійкість дорожнього полотна і час появи тріщин.
  • Насичення повітрям.
  • Водостійкість.
Оцінка зернового складу далеко не завжди є об’єктивною. По-перше, в процесі транспортування і зберігання керна може статися сегрегація суміші. По-друге, щебінь часто дробиться при ущільненні.

Відбір і подальше визначення якості асфальтобетону за допомогою керніння – невід’ємний етап дорожнього будівництва. Взявши пробу з полотна, можна дізнатися багато корисної інформації про використаний асфальтобетон. Замовник отримує чітке уявлення про якість дорожнього покриття та необхідність усунення дефектів.

Підпишись на нашу розсилку

Дайджест головних новин, презентації обладнання, огляди заходів і багато іншого.

*

* Ці поля обов'язкові для заповнення.

Advertisement

Матеріали по темі

Сучасні системи СВКО для важкої техніки стають все розумнішими та «електричними»

Сучасні системи СВКО для важкої техніки стають все розумнішими та «електричними»

У міру електрифікації позашляхової техніки та оснащення машин функціями, що забезпечують їх взаємодію з іншими машинами та пристроями, зростають вимоги, що пред'являються до таких систем, як системи СВКО.

18 Лют 2022, 10:00

eye-icon

36

comment-icon

0

На якому етапі зараз знаходиться розробка інтелектуальної концепції будівельного майданчика Concept-X

На якому етапі зараз знаходиться розробка інтелектуальної концепції будівельного майданчика Concept-X

Все більше значення для будівельної галузі набуває виставка споживчої електроніки Consumer Electronics Show, що щорічно проходить в січні в Лас-Вегасі, США, за підтримки асоціації Consumer Electronics Association

9 Лют 2022, 10:30

eye-icon

20

comment-icon

0

Трансформація Terex MP напередодні нової ери цифрових технологій

Трансформація Terex MP напередодні нової ери цифрових технологій

Останні кілька років бізнес-сегмент Terex Materials Processing (Terex MP), що спеціалізується на проєктуванні та виробництві дробильно-сортувального обладнання, активно розробляє нові цифрові продукти в різних областях, у тому числі системи управління товарно-матеріальними запасами, телематичні системи, а також системи eCommerce.

4 Лют 2022, 10:00

eye-icon

26

comment-icon

0

Advertisement