Призначення, класифікація і технологія виробництва холодного асфальту
Поява холодного асфальту на ринку стала справжнім відкриттям, яке істотно спростило роботу комунальних служб. Який ще матеріал дозволяє робити ямковий ремонт взимку без втрати властивостей? У цій статті прицільно вивчимо характеристики, склад, порівняємо плюси і мінуси, навіть порахуємо приблизні витрата. Буде цікаво!
- Призначення і сфера застосування холодної асфальтобетонної суміші
- Характеристики, властивості холодного асфальту
- Технологія виробництва холодного асфальту
- Класифікація холодних асфальтобетонних сумішей
- Особливості асфальтування та ремонту доріг з використанням холодного асфальту
- Відмінності холодного асфальту від гарячого
- Переваги, недоліки холодного асфальту
- Унікальність холодного асфальту
Призначення і сфера застосування холодної асфальтобетонної суміші
Холодний асфальт – інноваційна органомінеральна суміш. Спочатку вона створювалася для комплексного ремонту невеликиих ям, але згодом сфера застосування розширилася. Нарешті з’явилася можливість ремонтувати асфальт без прив’язки до гарної погоди, інших чинників.
До складу матеріалу входить рідке в’яжуче, деякі мінеральні заповнювачі. Наприклад, щебінь. Іноді додавання бітуму супроводжують додатковими модифікуючими компонентами.
Холодний асфальт – це багатокомпонентний матеріал, який містить дрібнозернистий щебінь, органічні кислоти, пластифікатори, полімери. Набір міцності відбувається не за рахунок охолодження поверхні, а в результаті випаровування вуглеводнів.
Сфера застосування досить обширна:
- Відновлювальний (ямковий) ремонт доріг, майданчиків поруч з АЗС.
- Укладання покриття навколо люків.
- Гідроізоляційні роботи, спрямовані на захист покрівлі від вологи.
- Облаштування підлог.
- У приватному будівництві холодний асфальт знайшов застосування при облаштуванні доріжок. Також він підходить для ремонту дворів, автостоянок.
- Ще один цікавий напрям – ущільнення дорожніх терморозширюючих швів.
- Укладання холодного асфальту допомагає відновити дорожнє полотно після монтажу ливнівок.
Втім, головна область застосування – ремонт вибоїн з площею робочої поверхні 3-5 кв м. Укладати холодний асфальт зручно, коли стоїть завдання швидко усунути пошкодження, попередити подальше руйнування дорожнього полотна. Адже якщо залишити невелику яму без уваги, рано чи пізно вона збільшиться у розмірах. Витрати виростуть в рази.
Холодна асфальтобетонна суміш актуальна взимку, коли не можна використовувати класичні матеріали через зниження температури. Або навесні, коли спостерігається танення снігу, його повторне замерзання вночі.
Характеристики, властивості холодного асфальту
Як вже говорилося вище, склад суміші досить простий. Вона продається в мішках, що робить транспортування зручним. Можна обійтися без спецтехніки, витрати на роботу знижуються. У заводському вигляді він містить заповнювач і щебінь. Доставлена на об’єкт суміш має пухку структуру. Щоб привести її в робочий стан, рекомендується перемішати склад, використовуючи змішувачі.
В’язкість – це основна характеристика матеріалу. Він зберігає її навіть при низьких температурних умовах. До складу включені бітум, гас і органічні кислоти.
Технологія виробництва холодного асфальту
Приготування матеріалу здійснюється на спеціальному обладнанні, оснащеному мішалками. Є 2 способи виробництва, які принципово відрізняються один від одного:
- З нагріванням. Як у випадку з традиційним асфальтом, всі компоненти проходять стадію нагрівання. Висушені речовини нагрівають до +110 градусів і додають в’яжуче. Суміш, що охолола перевозять на майданчик. Для зберігання підходять біг-беги та мішки до 50 кг. У суху, теплу погоду допускається зберігання на відкритих майданчиках. Восени або взимку холодний асфальт, отриманий методом нагрівання, зберігають під навісом.
- Без нагрівання. Є можливість приготувати асфальтобетон холодний навіть без впливу високих температур. Переваги очевидні. Можна не чекати, поки охолоне суміш.
Класифікація холодних асфальтобетонних сумішей
Існує кілька класифікацій матеріалу. Нижче будуть розглянуті найбільш поширені:
- Мінеральний набір. Суміш може бути щебеневою, містити гравій або пісок.
- Розмір фракцій. У дрібнозернистих складах розмір дорівнює 2 сантиметри. У піщаних він ніколи не перевищує 0,5 сантиметра.
- Кількість щебеню. Значення Бх говорить про те, що в суміші не більше 50% щебінки, Вх вказує на 30-40%.
- Тип піску. Гх – піски, отримані шляхом відсіву, Дх – природні.
- Залишкова пористість – високо- або низькопористі.
Особливості асфальтування та ремонту доріг з використанням холодного асфальту
Технологія виробництва холодного асфальту передбачає застосування суміші для різноманітних задач. Але як виглядає процес укладання, в якій послідовності виконується робота?
Підготували докладний посібник для тих, хто цікавиться теоретичною і практичною стороною питання:
- Розмітка робочої області. Проблемну ділянку дороги розмічають лініями з попередніми захопленням неушкодженої області. Якщо вибоїни розташовані поруч, є сенс об’єднати їх в одну карту. Для видалення асфальтобетонного шару використовується дорожня фреза. Потрібного обладнання не виявилося під рукою? Підійде і відбійний молоток. Шви нарізаються болгаркою або спеціальним пристосуванням – асфальтовим різчиком. Варто постаратися, щоб бічні стінки вийшли вертикальними.
- Очищення. Необхідно видалити шматки асфальтобетону, які утворилися після нарізки.
- Підґрунтовка. З одного боку, обробка поверхні бітумом не обов’язкова. З іншого, це значно підвищує довговічність. Усадка асфальту не створить проблем, зсувостійкість буде набагато вище.
- Укладання. Кульмінація асфальтування. Звичайною холодний шар укладають рівним шаром товщиною 4-5 см. Але якщо вибоїна глибока, роботу здійснюють у кілька етапів. Іноді можна не робити 2-3 шари, а просто підсипати щебінь. Обов’язково роблять запас на 1-2 см більше, ніж основне покриття.
- Ущільнення. Коли площа робочої поверхні не перевищує 0,5 кв. м., цілком реально обійтися трамбовкою вручну. В інших випадках використовується віброплита, яка значно прискорює процес. Ущільнення виконується по спіралі, від краю до центру. Зазвичай вистачає 5-8 проходів. Особливу увагу приділяють місцям, де новий шар переходить в старе покриття.
- Відсипання. Щоб запобігти налипання до коліс в перші години, виконується відсипання ущільненої поверхні. Рекомендовані матеріали: цементно-піщана суміш, пісок. Витрата – 4-5 кг / кв. м.
Ямковий ремонт доріг з використанням холодного асфальту
В яких випадках доцільніше робити ямковий ремонт холодним асфальтом:
- При поганій погоді. Йде сніг, температура повітря опустилася нижче +5 градусів. Гаряча суміш точно не підійде.
- Потрібно оперативно усунути дефект, який становить небезпеку.
- Є пошкодження невеликої площі. Укладання холодного асфальту взимку буде вигідне при незначних обсягах.
Відмінності холодного асфальту від гарячого
Мабуть, головна відмінність – укладання гарячої суміші сильно обмежена погодними умовами. Матеріал необхідно нагріти хоча б до 80 градусів (а в ідеалі – до 100-120). Технологія виробництва дозволяє використовувати гарячий вміст влітку, іноді восени і навесні. Що стосується застосування в листопаді, лютому, вона просто недопустима. Холодна асфальтова суміш стала революційним рішенням, що дозволяє здійснювати ремонт 12 місяців на рік.
Переваги, недоліки холодного асфальту
Пропонуємо ознайомитися з головними перевагами, які ставлять матеріал на 1 місце у порівнянні з іншими варіантами:
- Зручне фасування і транспортування. Наприклад, мішки 25, 50 кг легко помістяться у багажнику автомобіля. Для великих обсягів підійдуть маніпулятори або вантажівки, а ось величезні самоскиди точно не знадобляться.
- Довго зберігається. Все залежить від технології виготовлення. Втім, навіть 2-3 місяці придатності до експлуатації вважаються дуже хорошим результатом.
- Застосування у будь-яку пору року. Ще однією перевагою холодного асфальтобетону є можливість застосування в серпні і лютому. Більше не потрібно чекати, коли встановиться тепла, суха погода. Склад вже готовий до застосування. Іноді в нього потрібно додати бітум, щоб поліпшити в’язкість.
- Інтенсивність роботи. Чи потрібна серйозна спецтехніка, щоб виконати укладання? Практично всі роботи виконуються вручну. Досить мати віброплиту початкового рівня.
- Безпека. При необережному поводженні з гарячою сумішшю можна отримати серйозні опіки, з холодною вони повністю виключені. Матеріал не є токсичним – респіратор не потрібен. Перевезення на близькі відстані здійснюється за допомогою звичайної тачки.
- Стійкість. Отверділий склад не боїться вологи і промерзання. Йому не страшний ультрафіолет. Професійно виконана укладка забезпечить тривалий термін експлуатації.
Є у холодного асфальту і свої недоліки. У капітальному будівництві доріг з високою проходимістю його застосування не виправдане. Причина проста – матеріал не розрахований на серйозні навантаження. Втім, 100% заміну полотна не роблять через високу вартість. 1 кв. метр коштує в кілька разів дорожче, ніж асфальт гарячого виробництва.
Унікальність холодного асфальту
При детальному вивченні властивостей асфальту можна зробити висновок, що це унікальний матеріал, який не має аналогів у сучасному дорожньому будівництві. Він довго залишається у рихлому стані, надійно застигає, не боїться дощової погоди. Так, його вартість вище. Але роботи не вимагають спеціальних навичок. Не потрібно готувати поверхню, орендувати серйозну техніку. Матеріал ефективний при “шліфовці” дорожньо-будівельних робіт. Зручно, що він продається в мішках – можна купити в будь-яких обсягах. І доставити на робочий об’єкт на особистому транспорті.
Підпишись на нашу розсилку
Дайджест головних новин, презентації обладнання, огляди заходів і багато іншого.
* Ці поля обов'язкові для заповнення.
0